98/02/09


مقاله شماره 6

آموزش سئو برای تازه کارها: فصل پنجم: دنیای سئو تکنیکال



سئو مقدماتی  | آموزش سئو  | اخبار

اطلاعات پایه در سئو تکنیکال به شما کمک میکند تا با همکاری مناسب با برنامه نویسان همکار خود، وبسایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید.

حال که محتوای مفید و ارزشمند خود را بر اساس واژگان هدف خود تولید کرده اید و آن را در معرض دید کاربران انسانی خود قرار داده اید، زمان آن رسیده است محتوای خود را برای ارائه به موتورهای جستجو نیز آماده کنید.

لطفاً به این نکته توجه داشته باشید که برای اعمال سئو تکنیکال بر روی وبسایت خود، لازم نیست از نحوه دقیق عملکرد فنی تمامی جزییاتی که در ادامه میگوییم مطلع باشید. بلکه کافیست با اطلاعات عمومی مناسب در زمینه نحوه عملکرد موارد قید شده در ذیل با تیم برنامه نویس خود همکاری مناسبی را ایجاد کنید. این نوشتار بیشتر به اطلاعات عمومی در این زمینه پرداخته است تا شما با اصول اولیه در سئو تکنیکال آشنا باشید. انجام گفتگوی فنی با تیم برنامه نویسی به شما امکان میدهد که بسیاری از مشکلات ساده در زمینه سئو در آینده را به راحتی از پیش رو بردارید و به برنامه نویسان اجازه دهید با درک صحیح از پیش نیازهای شما در سئو، موارد مورد درخواست شما را در الگوهای برنامه نویسی خود قرار داده و از دوباره کاری بسیاری از امور جلوگیری شود.

سئو یک همکاری و تعامل بین تیم های یک وبسایت است.

پیشگیری در سئو بسیار راحت تر از رفع مشکل است و از طرفی مشکلات سئو همیشه هزینه بر و زمان بر نیز هستند. برای پیشگری همیشه نیاز به همکاری در امور بین تیم برنامه نویسی و تیم سئو دارید و بهتر است در زمان برنامه نویسی وبسایت های خود همیشه از تیم برنامه نویسی بخواهید که با استفاده از الگوی های سئو مورد نیاز شما نسبت به پیشگیری از مشکلات سئو اقدام نمایند. شما نیز میتوانید با داشتین اطلاعات لازمه و مشارکت در این امر نسبت به کاهش مشکلات آینده در سئو اقدامات تأثیر گذار زیادی انجام دهید.

از طرف دیگر اطلاعات فنی در مورد سئو تکنیکال برای طراحی مناسبت ساختار urlها و معماری داده ها در وبسایت برای کاربران از یک سئو و موتور های جستو از طرف دیگر یکی از ضروریات است. برای دستیابی به این هدف، نوشتاری که در حال مطالعه آن هستید به سه بخش زیر تقسیم شده است:

از آنجایی که ساختار یک وبسایت تاثیر بسازیی در سرعت و عملکرد آن دارد، درک کامل از بخش هایی که در ادامه توضیح میدهیم یکی از ضروریات تیم های همکار در طراحی، ساخت و نگهداری یک وبسایت است تا فعالیت تمامی همکاران در جهت مناسب و با هدف تسهیل و بهبود عملکرد دیگر اعضای تیم وبسایت باشد. پیشنهاد میکنیم این مقاله را با برنامه نویسان، طراحان، تولید کنندگان محتوا و دیگر اعضای تولید کننده وبسایت ها به اشتراک بگذارید تا آنها نیز با مطالعه کامل این نوشتار درک درستی از هدف ها و همکاری ها در یک وبسایت داشته باشند.

وبسایت ها چگونه کار میکنند؟

از آنجایی که بهینه سازی برای موتور جستجو به فرآیند تغییرات در وبسایت ها اتلاق میشود، باید ایتدا درکی صحیح از نحوه عملکرد وبسایت ها داشته باشید.

در ادامه تمامی مراحل ساخت و انتشار یک وبسایت را از خرید دامنه تا بارگذاری در دیوایس های کاربران برای شما توضیح میدهیم. یکی از مهمترین امور در وبسایت ها "نحوه بارگذاری و رندر" شدن یک وبسایت در مرورگر کاربران است که در طی مراحل رندر شدن یک وبسایت کدهای نوشته شده توسط برنامه نویسان به شمایل گرافیکی تبدیل شده و در دیواس کاربر بارگذاری میشود.

به دلایل زیر، رندر شدن وبسایت ها در سئو دارای اهمیت است:

فرآیند بارگزاری یک وبسایت در دیوایس کاربر مانند فرآیند رفتن شما از منزل به محل کار است. شما در منزل آماده میشوید، لباس میپوشید، وسایل مورد نیاز روزانه خود را جمع میکنید ولی "تنها یک لنگه کفش" به پا میکنید. سپس سریعترین مسیر را برای رسیدن از منزل به محل کار خود انتخاب میکنید و خود را به محل کار خود میرسانید. حال تصور کنید که چقدر خنده دار است اگر شما زمانی که به سرکار خود رسیدید دوباره برگردید به منزل و "لنگه دوم کفش" خود را به پا کنید و دوباره سریعاً خود را به محل کار خود برسانید چون در زمان آماده شدن صبح تنها یک لنگه از کفش های خود را به پا کرده اید.

این مثالی که گفته شد فرآیندی است که در وبسایت های ناکارآمد وجود دارد و وبسایت باید بین هاست و دیوایس کاربر انتقال داده های بسیاری را چندین بار انجام دهد. در این فصل قصد داریم به شما آموزش دهیم که ناکارآمدی وبسایت ها در چه نقاطی اتفاق می افتند و چگونه میتوانید این ناکارآمدی ها را رفع کنید و با رفع آن چه مزایایی تجربه کاربری و سئو در وبسایت خود به دست می آورید.

وبسایت چگونه ساخته میشود؟

دامنه به یک آدرس آی پی متصل میشود. دنیای اینترنت واژگانی مانند sweetweb.ir را بدونdomain name server (که به اختصار به آن DNS میگویند) شناسایی نمیکند. اینترنت از یک رشته اعداد به نام internet protocol یا همان IP برای یافتن وبسایت ها استفاده میکند برای مثال :

127.0.0.1

ولی به کاربردن اعداد برای وبسایت ها برای انسان ها خوشایند نیست و ما ترجیح میدهیم از نام هایی مانند آپارات و یا دیجی کالا برای به یاد آوری وبسایت ها استفاده کنیم. برای آنکه بتوانیم IP دامنه ها را با نام انسانی آن دامنه به هم متصل کنیم از DNS استفاده میکنیم تا هم برای اینترنت و هم برای انسان ها کارآمد باشد.

وبسایت چگونه از سرور به مرورگر میرسد؟

با برنامه نویسان خود درباره async صحبت کنید!

یکی از مواردی که میتوانید با برنامه نویسان خود درباره آن صحبت کنید تا مسیر بارگذاری وبسایت خود را با "اسکریپت نویسی" تسریع کنید ASYNC است. در این روش از مرورگر خواسته میشود به جای آنکه تمامی محتوای وبسایت را به صورت یکجا دانلود و سرهم بندی کند، تنها قسمت هایی را که در نگاه اول به کاربر نمایش داده میشوند را دانلود کند. اگر کاربر با اسکرول کردن به قسمت های پایین تری در وبسایت رسید و در دیدرس کاربر قرار گرفت آنگاه مرورگر شروع به دانلود و بارگذاری این قسمت های وبسایت نماید.

ASYNC به DOM اجازه میدهد که محتوای دانلود شده که در معرض دید کاربر است را سرهمبندی نماید و به کاربر نشان دهد و به طور موازی محتوای قسمت های دیگر را از سرور دانلود نماید. اگر قرار باشد DOM هر بار که اسکریپتی در حال دانلود است نمایش وبسایت در مرورگر را به تعویق اندازد، آنگاه سرعت نمایش وبسایت به شدت کاهش خواهد یافت. برای مثال تصور کنید که با دوستان خود به رستورانی بروید و در میان محاوره با دوستان خود، هرگاه یکی از دوستانتان برای سفارش جدیدی به صندوق مراجعه کند تمامی محاورات دوستان با یکدیگر متوقف شده و پس از بازگشت او به میز بقیه محاورات خود با دوستانتان را ادامه دهید. با استفاده از ASYNC محاورات شما با دوستانتان در غیاب یک دوست باز هم ادامه خواهد داشت. استفاده از تکینک های دیگر که مسیر بارگذاری وبسایت ها را کوتاه کند نیز در وجود دارند که در این قسمت میتوانید از آنها استفاده کنید مانند برداشتن اسکریپت های غیرضروری در صفحات. همچنین میتوانید از برنامه نویسان خود بخواهید که با کم کردن اسکریپت های وبسایت به سرعت بارگذاری وبسایت شما اضافه کنند.

حال که میدانید که یک وبسایت چگونه در مرورگرها به نمایش در می آید، بخش بعدی را توضیح میدهیم که وبسایت از چه چیز هایی ساخته میشود. به زبان دیگر، کد نوشته شده (زبان های برنامه نویسی) در وبسایت را برای شما شرح میدهیم.

در حالت کلی برنامه نویسان از سه زبان برای ساخت وبسایت استفاده میکنند:

HTML: زبان پایه و محتوا

HTML که مخفف واژه Hyper Text Markup Language است، به عنوان اصلی ترین زبان برای نوشتن وبسایت ها به کار میرود و تمامی محتوای وبسایت بر روی آن قرار خواهد گرفت. تمامی تگ و محتوای وبسایت مانند head, body , پاراگراف ، لیست ها و جدول ها در HTML تعریف میشوند.

برای مثال محتوای یک وبسایت و کدهای HTML آن به صورت زیر هستند:

عکس بالا از وبسایت W3Schools.com گرفته شده است که یکی از بهترین وبسایت های اینترنت برای آموزش رایگان HTML و Css و JavaScript است.

اهمیت HTML برای سئو کاران از این جهت است که بسیاری از فاکتورهای سئو در HTML قرار خواهند گرفت. با این که بسیاری از وبسایت های بر اساس CMS شما را از نوشتن کدهای HTML بی نیاز میکنند ولی هربار که محتوای وبسایت خود را تغییر دهید کدهای HTML آن نیز تغییر خواهد کرد. گوگل برای بررسی محتوای وبسایت شما و سئو همیشه کدهای HTML وبسایت شما را بررسی خواهد کرد. به زباده ساده، HTML نقش بسیار مهمی در سئو وبسایت ها دارد.

Css : زبان مورد استفاده برای تزیین و نحوه نمایش وبسایت

CSS که مخفف واژه cascading style sheetاست زبان برنامه نویسی مورد نیاز برای انتخاب رنگ ها، فونت ها و دیگر شمایل مورد استفاده در وبسایت هاست. استفاده از HTML با هدف ارائه محتوا در وبسایت ها است و با ارائه CSS به عنوان زبان برنامه نویسی برای ظاهر وبسایت، انقلاب بزرگی در وبسایت ها به وجود آمد و برنامه نویسان توانستند وبسایت ها را از ظاهری تکراری و قدیمی به ظاهری کاربرپسند تبدیل کنند. در گذشته همیشه برای نمایش یک صفحه به رنگ ها و فونت های مورد نیاز باید برای هرصفحه رنگ بندی ها و فونت های لازمه نوشته میشد که کار بسیار سخت و طاقت فرسایی برای تمامی وبسایت نویسان بود و مدیریت این صفحات یک کابوس برای وبمسترها به شما میرفت. ولی با حضور CSS برنامه نویسان میتوانستند صفحات مختلف یک وبسایت را به راحتی ساخته و مدیریت کنند.

تا سال 2014 گوگل وبسایت ها را صرفاً بر اساس کدهای نوشته شده در HTML بررسی و میکرد ولی از آن سال با الگوریتم های جدید، گوگل مانند یک مرورگر به وبسایت ها نگاه کرد و سعی کرد از دید مرورگرها نگاه دقیق تری به وبسایت ها داشته باشد و تنها نوشته های وبسایت ها را در نظر نگیرد. امروزه یکی از روش های به کارگیری در سئو کلاه سیاه این است که لینک ها را در Css قرار میدهند که این کار تخطی از اصول گوگل است.

مواردی از اهمیت CSS در سئو:

JavaScript: رفتار وبسایت با کاربر.

در روزهایی که اینترنت نوپا بود وبسایت ها صرفاً با HTML نوشته میشدند. هنگامی که CSS معرفی گردید، آنگاه وبسایت ها توانستند تغییراتی در ظاهر خود داشته باشند. با ورود جاوااسکریپت وبسایت ها میتوانستند پویا و دینامیک باشند.

جاوااسکریپت افق های تازه ای در نوشتن وبسایت های دینامیک بر روی برنامه نویسان گشود. هنگامی که کاربران با وبسایت های دارای جاوااسکریپت روبروی میشوند، مرورگر با ترکیب جاوااسکریپت با محتوای HTML و CSS وبسایت را برای هر کابر منحصر به فرد کرده و با کاربر تعامل بیشتری خواهد داشت.

شما با جاوااسکریپت به عنوان کاربر تماس های زیادی داشته اید ولی نمیدانستید که جاوااسکریپت مسئول بسیاری از اتفاقات در وبسایت هاست. برای مثال ساده تمامی تبلیغاتی که در اینترنت میبینید بر اساس جاوااسکریپت کار میکنند و یا تمامی PopUp هایی که در وبسایت ها مشاهده میکند با جاوااسکریپت کار میکنند.

تفاوت رندر شدن سمت کاربر یا رندر شدن سمت سرور؟

از آنجایی که درک موتور های جستجو از جاوااسکریپت مانند انسان های نیست، ممکن است کد های جاوا اسکریپت برای سئو اندکی مشکل ایجاد کنند. از آنجایی که جاوااسکریپت در مرورگر کاربر فعال میشود ممکن است بعضی از داده ها را از سرور دوباره درخواست نماید. با رندر شدن در سمت کاربر، فایل ها سمت سرور اجرا میشوند و سپس به مرورگر به شکل رندر شده ارسال میگردند.

در جاوااسکریپت محتوای مهم در سئو (مانند نوشته ها، لینک ها و تگ ها) در سمت کلاینت بارگذاری میشوند و نه در سمت HTML که نتیجه آن این است که این محتوا در سئو تا زمانی که رندر نشود دیده نخواهد شد. این بدین معناست که موتورهای جستجو محتوای شما را که در کدهای جاوااسکریپت قرار داده شده اند را در نگاه اول نخواهند دید.

گوگل در بیانیه های خود ذکر کرده است اگر وبمسترها جلوی بررسی شدن کد های جاوااسکریپت در وبسایت خود توسط ربات های گوگل را نگیرند، ربات ها میتوانند مانند یک مرورگر و مانند کاربران انسانی معمولی محتوای جاوااسکریپت را بررسی نمایند. با این حال با موج دوم ایندکس برای جاوااسکریپت های سمت کلاینت، گوگل ممکن است بعضی از محتوا که صرفاً با اجرای کدهای جاوااسکریپت قابل دسترسی هستن را از دست بدهد و به درستی آنها را ایندکس ننماید.

عوامل دیگری نیز می توانند مانع ایندکس شدن محتوای کدهای جاوااسکریپت در گوگل شوند:

با این که کدهای جاوااسکریپت به دنیای وبسایت امروز جانی تازه بخشیده اند ولی استفاده از آن مانند یک شمشیر دولبه است که اگر اشتباه به کار گرفته شود میتواند باعث خساراتی در سئو وبسایت شما شوند.

خوشبختانه گوگل راهی برای وبمستر های قرار داده است تا مطمئن شوند که ربات های گوگل وبسایت ها را همانگونه که انتظار میرود بررسی کرده اسند یا خیر. برای بررسی این موضوع میتوانید از “Fetch and render” در Google Search Console استفاده کنید.

در این صفحه آدرس url که میخواهید بررسی کنید را وارد نمایید و یا اگر میخواهید صفحه اصلی وبسایت را بررسی نمایید آن را خالی بگذارید و سپس دکمه “Fetch And Render” را بزنید. همین طور میتوانید انتخاب کنید که این بررسی بر روی گوگل موبایل بررسی شود و یا بر روی گوگل دسکتاپ .

با روش قید شده در بالا شما میتوانید نسبت به این که کاربران و گوگل وبسایت شما را چگونه میبینند مقایسه مناسبی داشته باشید. در زیر آن قسمت گوگل به شا فهرستی از منابعی که نتوانسته است از سرور به آنها دسترسی پیدا کند را در اختیار شما قرار میدهد تا نسبت به رفع معایب آن اقدام کنید.

درک دقیق و مناسب از نحوه عملکرد وبسایت ها به شما در فهمیدن قسمت بعدی که درباره آن صحیت میکنید خواهد داد: سئو تکنیکال با هدف کمک به گوگل در درک بهتر از وبسایت شما و سئو بهتر.

گوگل و موتورهای جستجو وبسایت شما را چگونه میبینند؟

تصور کنید که شما یک ربات گوگل هستید که نوشتاری با ده هزار کلمه را برای آموزش نحوه پخت یک کیک بررسی میکند. چگونه میتوانید نام نویسنده نوشتار، دستور پخت، مواد لازم و مراحل انجام کار را در آن مقاله شناسایی کنید؟ در این زمان از scema markup کمک گرفته میشود. شما میتوانید به گوگل نشان دهید که هر یک از این اطلاعات نامبرده شده در بالا در کدام قسمت صفحه قرار گرفته است.

Schema روشی برای علامت گذاری داده ها بر روی وبسایت شماست که توسط شما و با ابزارهای گوگل انجام میشود تا به گوگل کمک کنید بفهمد چه نوع اطلاعاتی بر روی وبسایت شما قرار دارد. این روش اعلام اطلاعات به گوگل "ساختار اطلاعات و داده" های وبسایت شما را به گوگل نشان میدهد. به همین دلیل به آن "ساختار داده ها یا Structured data" گفته میشود. به فرآیند ساختار دادن به داده های وبسایت "markup" یا علامت گذاری گفته میشود چون در این روش شما تمامی داده هایی که بر روی وبسایت شما قرار دارند را برای گوگل علامت گذاری و نشانه گذاری میکنید.

JSON-LD محبوب ترین روش برای schema-markupدر گوگل است که در ماه می سال 2016 (خرداد 1395) معرفی شده است. شایان ذکر است که این Schema-markup برای سئو در موتور Microsoft Bing نیز معتبر است. برای مشاهده فهرست کامل هزاران schema-markup به وبسایت schema.org سر بزنید و یا صفحه برنامه نویسان گوگل درباره schema-markup را مطالعه کنید تا روش های بررسی و ارائه این سبک از اطلاعات به گوگل را مطالعه کنید. پس از آن که داده های وبسایت خود را با استفاده از schema-markup به گوگل معرفی کردید میتوانید از فهم گوگل از وبسایت خود از طریق structure data testing tool مطمئن شوید.

بجز این که با نشانه گذاری اطلاعات برای گوگل در markup به ربات های گوگل در فهم داده های وبسایت خود کمک کرده اید، فواید دیگری نیز در این روش نهفته است. روش markup میتواند feature های ویژه گوگل را نیز برای شما فعال کند تا در زمانی که در صفحات SERP ظاهر میشوید به همراه وبسایت شما به کاربر نمایش داده شود. به این feature ها "rich snippets" گفته میشود که شما احتمالاً در گوگل آنها را زیاد دیده اید. مواردی مانند زیر:

به یاد داشته باشید، استفاده از Schema-markup می تواند یک rich snippet را در گوگل موجود و فعال کند، اما نمایش آن را تضمین نمی کند. استفاده از دیگر فرمت های rich snippets در آینده به گوگل به صورت موازی با افزایش scheme-markup افزوده خواهد شد.

توصیه هایی برای استفاده بهینه از schema markup بر روی وبسایت ها:

از بین نسخه های مختلف یک صفحه با استفاده از canonicalization به گوگل صفحه اصلی را نشان دهید.

هنگامی که گوگل صفحاتی که محتوای یکسانی دارند را بررسی میکند نمیتواند تشخیص دهد که باید کدامیک از صفحات را در ایندکس گوگل به عنوان صفحه اصلی قرار دهد. به همین دلیل تگ rel="canonical" اختراع شده تا به گوگل و دیگر موتورهای جستجو نشان دهد که صفحه اصلی که باید در ایندکس قرار گیرد کدام صفحه است.

تگ rel="canonical" به شما اجازه میدهد که به گوگل و دیگر موتورهای جستجو نشان دهید که محتوای اصلی وبسایت در کدام صفحه واقع شده است. درواقع شما به گوگل نشان میدهد که به جای صفحه ای که در حال بررسی آن است و صفحه ای فرعی است، صفحه اصلی را ایندکس نماید. با این روش اگر بر روی بعضی صفحات محتوای کمی تغییر یافته و کپی شده از قسمت های دیگر وبسایت خود دارید، میتوانید با استفاده از این تگ صفحه اصلی را در ایندکس های گوگل قرار دهید.

استفاده صحیح از rel="canonical" به شما امکان میدهد از این که تمامی محتوای ارزشمند شما به درستی در گوگل ایندکس میشوند مطمئن شوید. مهم ترین هدف در استفاده از تگ rel="canonical" این است که گوگل به جای ایندکس کردن چندین صفحه یک صفحه اصلی را ایندکس نماید.

جلوگیری از کپی کردن محتوای تکراری در اینترنت در دستور کار تمامی وبمسترها و موتورهای جستجو است. گوگل در تلاش است تا محتوای اصیل، خاص و منحصر به فرد در وبسایت ها را پیدا کرده و آن محتوای ارزشمند را در اختیار کاربران خود قرار دهد. از آنجایی که تکرار نتیجه های یکسان در نتایج SERP باعث بد شدن تجربه کاربری خواهد شد، گوگل در تلاش است تا با حذف صفحات با محتوای یکسان از ایندکس خود محتوای متنوع تری به کاربران خود ارائه کند. در همین راستا گوگل در تلاش است تا با استفاده از تگ rel="canonical" صفحه اصلی محتوا را به پیشنهاد وبمستر ایندکس نماید. اگر تگ rel="canonical" بر روی این صفحات موجود نباشد، گوگل خود از بین صفحاتی تکراری که بر روی دامنه شما یافته است یک صفحه را به عنوان صفحه اصلی انتخاب کرده و ایندکس می نماید.

تفاوت بین فیلتر کردن وبسایت و پنالتی شدن وبسایت در گوگل چیست؟

برای محتوای تکراری در گوگل پنالتی تعریف نشده است و وبسایت هایی که محتوای تکراری بر روی صفحات خود دارند در گوگل پنالتی نمیشوند ولی گوگل از بین صفحاتی که یافته است یکی را به عنوان ورژن اصلی از آن محتوا در نظر میگیرد و آن را اولویت می بخشد و در ایندکس خود آن ذخیره کرده و در نتایج SERP به کاربران خود نمایش میدهد. اگر تگ rel="canonical" بر روی صفحات وجود داشته باشد، گوگل دیگر صفحات را فیلتر کرده و صفحه اصلی را به کاربران خود ارائه میکند. این فیلتر کردن به معنای حذف آن صفحات از نتایج گوگل نیست بلکه به معنای اولویت بندی آن صفحات است.همین.

در بسیاری از وبسایت ها داشتن صفحات تکراری امری عادی است برای مثال فروشگاه های آنلاین که گوشی های موبایل میفروشیند و تفاوت گوشی ها صرفاً در حجم هارد آنهاست. در بقیه موارد تمامی موضوعات در گوشی یکسان است حتی عکس های آنها. یا حتی ممکن است با استفاده از فیلتر کردن محتوای تکراری فراوانی در وبسایت ها وجود داشته باشد. استفاده از فیلتر میتواند url های تکراری فراوانی به وجود آورد مانند url زیر که از یک وبسایت فروشگاهی پیراهن مردانه آورده شده است:

example.com/mens-shirts?sort=price_ascending

اضافه کردن جزییات بیشتری به فیلتر وبسایت های فروشگاهی مانند رنگ، اندازه، مارک و جنس لباس میتواند این لینک را باز هم طولانی تر و تکراری تر کند.

کاربران چگونه با وبسایت ها کار (تعامل) میکنند؟

در فصل اول توضیح دادیم "علیرغم آنکه سئو به معنای بهینه سازی برای موتور های جستجو است ولی بهینه سازی بیشتر در باره کاربران است تا موتور های جستجو" و دلیل آن هم این است که هدف موتورهای جستجو خدمت رسانی به کاربران است. این هدف به خوبی الگوریتم های گوگل را که وبسایت های با محتوای ارزشمند را در اولویت قرار میدهند توجیه میکند و همین طور نشان میدهد چرا بعضی از وبسایت ها با اینک که لینک های بیشتری دارند ولی در سئو مقام های بالایی به دست نمی آورند.

اگر بر روی رفتار کاربران خود مطالعه کنید متوجه میشوید که چگونه برای کاربران خود تجربه جستجوی بهتر و ضریب سرگرمی بالاتری ایجاد کنید و از تجربه کاربری مناسب آنها در نتایج سئو بهره مند شوید.

چگونه از تجربه کاربری برای کاربران موبایل در وبسایت خود مطمئن شوید؟

از آنجایی که امروزه بیش از نیمی از ترافیک وب از تلفن های همراه تأمین میشود وب سایت شما باید برای بازدیدکنندگان تلفن همراه نیز به آسانی در دسترس باشد. در آپریل 2015 (فروردین 94) گوگل در آپدیتی بر روی الگوریتم خود، وبسایت هایی که برای موبایل بهینه سازی شده بودند را در رتبه های بالاتری نسبت به وبسایت هایی که بهینه سازی موبایل نداشتند قرار داد و از آن روز این روند همچنان در الگورتیم های گوگل استفاده میشود. حال از کجا متوجه شوید که وبسایت شما برای کاربران موبایل مناسب است؟ با این که سه روش برای بهینه سازی برای موبایل در دنیای وب وجود دارد ولی گوگل طراحی واکنشگرا برای طراحی وب را برای وبسایت ها توصیه میکند.

طراحی وبسایت های واکنشگرا / رسپانسیو / responsive

طراحی واکنشگرا به معنای واکنش نشان دادن نمایش وبسایت با در نظر داشتن اندازه صفحه نمایش دیوایس کاربر است. شما میتوانید با استفاده از Css وبسایت خود را به واکنش نشان دادن نسبت به اندازه صفحه نمایش کاربر وادار کنید که این نیز خود یکی از روش های استاندارد و صحیح در طراحی وبسایت های واکنشگرا است چون کاربر را از زوم کردن بر روی صفحه بی نیاز میکند.

اگر مطمئن نیستید که آیا وبسایت شما واکنشگرا هست یا خیر، میتوانید از گوگل و ابزار Mobile Friendly Test به معنای ابزار تست سازگاری با موبایل گوگل استفاده نمایید.

AMP در طراجی وبسایت های موبایل چیست؟

AMP به اختصار Accelerated Mobile Pages به معنای صفحات موبایل با طراحی بارگزاری سریع است و هدف آن این است در دیوایس های موبایل با تغییر دادن کدها سرعت بارگذاری را در موبایل ها افزایش دهند. انجام این امر با بارگزاری داده از Cache سرور ممکن است (نه وبسایت اصلی) و ورژن AMP از HTML و کدهای جاوااسکریپت در این روش استفاده میشوند.0

برای مطالعه بیشتر درباره AMP در این مقاله بیشتر بخوانید.

طراحی سئو با اولویت ایندکس شدن برای موبایل

از سال 2018 گوگل در تلاش است تا با استفاده از "وبسایت های بهینه سازی شده برای موبایل" در جستجو های خود نتایج SERP را برای موبایل بهبود بخشد. یکی از سؤالاتی که در این زمان برای وبمستر ها بوجود آمد این است که تفاوت بین "سازگاری با موبایل" و "بهینه سازی شده برای موبایل" در چیست؟ در این قسمت به جزییات این موضوع و تفاوت بین این دو میپردازیم.

سازگار بودن وبسایت شما با دیوایس کاربر و ساز صفحه نمایش موضوع بسیار مهمی است و اجرای آن یکی از ملزومات دنیای وب امروز است. ولی "بهینه سازی برای موبایل در سئو" موضوعی جداست.

مهمترین نگرانی در این زمینه برای وبسایت هایی به وجود می آید که محتوای موبایل و محتوای دسکتاپ آنها با یکدیگر متفاوت باشد. برای مثال یک وبسایت موبایل با لینک های متفاوت مانند یک دسکتاپ ورژن بررسی وتحلیل نخواهد شد.

افزایش سرعت بارگذاری وبسایت ها با هدف کاهش زمان انتظار کاربر

سرعت بارگذاری وبسایت یکی از مهمترین فاکتور های سئو برای تمامی موتور های جستجو است.گوگل همیشه طرفدار محتوایی است که با سرعت بالا برای کاربر بارگزاری شود. کاربران همیشه انتظار دارد نتایج به سرعت در موبایل و دسکتاپ او بارگذاری شود و اگر این اتفاق نیافتد و با گذشت زمانی کوتاه کاربر به این نتیجه میرسد که وبسایت معرفی شده خراب است، به همین دلیل به صفحه نتایج SERP برگشته و لینک پس از شما را که فکر میکند سرعت بهتری دارد امتحان میکند. ابزار با استفاده از ابزار هایی که در ادامه از آنها نام میبریم میتوانید سرعت بارگزاری وبسایت خود را بهبود ببخشید.

تأثیر عکس ها در سرعت بارگذاری وبسایت ها

همانطور که در فصل چهارم توضیح دادیم، عکس ها مهمترین عامل در سرعت کم وبسایت ها هستند. همینطور توضیح دادیم که برای سئو عکس های وبسایت خود میتوانید از تکنیک های کامپرس کردن عکس، بهینه سازی Alt Text، انتخاب فرمت مناسب و استفاده از سایت مپ برای عکس ها استفاده کنید و در این بخش روش های دیگری برای بهینه سازی عکس های وبسایت برای سئو را به شما معرفی میکنیم. بعضی از روش های مرسوم برای عملکرد وبسایت ها در وبسایت ها شامل:

اول : SRCSET : ارائه بهترین عکس مناسب با دیوایس کاربر.

SRCSET به شما اجازه میدهد ورژن های مختلفی از عکس را در تگ قرار دهید و معین کنید که کدام ورژن از عکس را انتخاب کنید. این کد به تگ اضافه میشود (که در HTML قرار دارد) تا سایز عکس مناسب برای هر اندازه از صفحه نمایش کاربر را مشخص نماید.

کانسپتی که در بالا توضیح داده شد مانند همان واکنشگرایی به دیوایس کاربر است ولی صرفاً برای عکس ها اجرا میشود تا مناسب ترین عکس از بابت اندازه را برای کاربر نمایش دهد.

مشکل عکس های وبسایت شما تنها با سه سایز عکس حل نخواهد شد!

یکی از اشتباهات وبمسترها این است که فکر میکنند تنها با سه سایز مختلف عکس برای دسکتاپ ها، موبایل و تبلت میتوان نیاز کاربران را مرتفع کرد. با این که این روش امروزه در بسیاری از وبسایت ها انجام میشود ولی رزولوشن هایی که در دیوایس ها وجود دارد بسیار متغیر متفاوت از یکدیگر است و نمیتوان تنها با یک عکس تمامی موبایل ها را پوشش داد.

مطالعه بیشتر درباره SRCSET را اینجا بخوانید!

دوم: پیش نمایش یا آیکون gif برای عکس های در حال بارگذاری.

استفاده از این تکنیک با این هدف سرگرم کردن کاربر انجام میشود. تصور کنید عکسی در حال بارگذاری است ولی این بارگذاری اندکی به طول می انجامد. در این هنگام از یک آیکون انتظار و یا چرخان که به کاربر نشان دهد عکس در حال بارگذاری است استفاده میشود تا کاربر احساس کند که عکس در حال انتقال به وبسایت است و پس از تکمیل شدن دانلود نمایش داده خواهد شد. اندکی بعد عکس کاملاً دانلود شده و به کاربر نمایش داده میشود.

یکی دیگر از روش های مرسوم استفاده از عکس های کم رزولوشون در ابتدای بارگذاری وبسایت است و پس از آن که تمامی محتوا و عکس های کم روزولوشن وبسایت به صورت کامل بارگزاری گردید و کاربر سرگرم وبسایت و محتوای آن شد، آنگاه عکس های رزولوشن بالاتر بارگزاری شده و نمایش داده میشوند.

به این دو تکنیک بالا Lazy Loading گفته میشود که میتوانید در این باره در راهنمای گوگل درباره Lazy Loading مطالعه بیشتری داشته باشید.

افزایش سرعت وبسایت با دسته بندی کردن (bundle) و متراکم کردن (condense) فایل های وبسایت.

از کارشناسان وب این توصیه را زیاد میشنویم که "کد های خود را خلاصه کنید". ولی به معنای واقعی خلاصه کردن کدها چگونه اتفاق می افتد؟ برای خلاصه کردن کدها، یکی از استانداردترین روش ها حذف فضای خالی بین کدها و فاصله ها و اختصاری کردن نام متغیر هاست.

دسته بندی کدی ها یا به انگلیسی باندل / bundle کردن فایل ها و کد ها نیز با هدف افزایش سرعت بارگذاری وبسایت ها انجام میپذیرد. باندل کردن کد به معنای دسته بندی کردن چندین کد که با زبان برنامه نویسی یکسان نوشته شده اند و قراردادن آنها در یک فایل است. برای مثال میتوان چندین فایل جاوا اسکریپت را به صورت یک فایل کلی و بزرگتر در آورد تا میزان فایل های جاوااسکریپت در یک صفحه را کاهش دهیم.

با باندل کردن و خلاصه کردن کدهای وبسایت میتوانید تعداد درخواست های HTTP را کاهش داده و سرعت بارگذاری وبسایت خود را بهبود بخشید.

بهینه سازی وبسایت برای کاربران در سطح بین المللی

وبسایت هایی که میخواهند نه تنها برای یک کشور بلکه برای چندین کشور خدمات رسانی نمایند، باید با روش های بهینه برای سئو بین الملل آشنا باشند تا بتوانند بهترین محتوا را به کاربران هدف خود ارائه کنند. بدون اعمال این استاندارد های بین المللی کاربران ممکن است با مشکلاتی در پیدا کردن ورژن مورد نیاز خود در وبسایت شما روبرو شوند.

دو روش برای بین المللی کردن وبسایت ها وجود دارد:

Example.com/ir

که برای کشور ایران میتوانید از آن استفاده کنید.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه local-Specific URLs را مطالعه کنید.


تا اینجا شما در سئو یاد گرفته اید که چگونه کلمات مورد نیاز خود را پیدا کنید، چگونه محتوای مناسب تولید کنید، چگونه صفحه خود را برای گوگل بهینه سازی کنید و چگونه با روش های تکنیکال تجربه کاربری را بهبود بخشید. مقاله بعدی فصل ششم است و تأثیر فراوانی در سئو وبسایت شما دارد. حال باهم به فصل ششم میرویم، ساخت لینک و ایجاد قدرت.

تماس با ما



SweetWeb.Ir@Gmail.com



22793514


تهران پاسداران دولت رحمانی غفاری بن بست تفضلی پلاک 7



خانه

درباره ما

وبلاگ

قیمتها

تیم ما

نمونه کار ها

شبکه های اجتماعی




All Rights reserved for SweetWEB.ir