97/02/05


مقاله شماره 4

آموزش سئو برای تازه کارها: فصل سوم: واژه های مورد استفاده در سئو



سئو مقدماتی  | آموزش سئو  | اخبار

به پیش نویس فصل سوم خوش آمدید.

تا این مرحله امیدواریم که فصل اول و فصل دوم که درباره آموزش دو مرحله ابتدایی و بسیار مهم در سئو بود را مطالعه کرده و از آن لذت برده باشید. در فصل سوم قصد داریم درباره واژگان و اهمیت آنها در سئو صحبت کنیم و هرآنچه در این باره میدانیم با شما در میان بگذاریم. لطفاً نظرات خود را با درمیان بگذارید تا در تصحیح این نوشتار و دیگر مقاله ها از آن استفاده کنیم.

با ما همراه باشید.


یافتن واژه های مورد استفاده در سئو

پیدا کنید کاربران شما به دنبال چه هستند.

حال که یاد گرفته اید چگونه در نتایج جستجو های گوگل ظاهر شوید وقت آن رسیده است تا واژگان مورد نیاز خود را بیابید و استراتژی های مناسب محتوا را برای این واژگان به کار برید. در این فصل توضیح میدهیم که چگونه محتوای خود رابرای کاربران و موتور های جستجو بهینه سازی کنید.

رمز یافتن واژگان مناسب برای وبسایت شما در درک صحیح از کاربران قشر هدف شما و چگونگی جستجوی آنها در اینترنت برای خدمات مورد نیاز نهفته است.

در این فصل ابزار ها و استراتژی های لازمه برای استخراج این اطلاعات را به همراه تاکتیک های آموزشی برای استفاده از آن ها را با شما مطرح میکنیم. هنگامی که برای شما روشن گردید که کاربران قشر هدف شما چه اطلاعاتی نیاز دارند و چگونه در گوگل نیاز های خود را جستجو میکنند تا به محتوایی که شما تولید میکند برسند، آنگاه دنیایی متفاوت از تکنیک های سئو در مقابل شما نمایان میگردد.

کاربران در گوگل چه واژگانی را جستجو میکنند ؟

فعالیت هایی که شما در وبسایت خود انجام میدهید برای خود شما روشن است. ولی کاربرانی که به خدمات، اطلاعات و یا کالایی که شما ارائه میکنید احتیاج دارند در گوگل چگونه جستجو میکنند تا به وبسایت شما برسند؟ جواب درست دادن به این سوال برای اولین قدم های "جستجوی واژگان "(KEYWOARD RESEARCH) سئو بسیار حیاتی است.

کشف واژه های هدف

به احتمال زیاد هم اکنون شما تعدادی لغت در ذهن دارید که میخواهید در گوگل برای آنها در صدر نتایج جستجو قرار بگیرید. این لغات میتوانند درباره موضوعاتی که وبسایت شما درباره آن اطلاعات یا محصولاارائه میکنند باشند که اتفاقاً این لغات بسیار برای شروع مناسب هستند. میتوانید این واژگان را در KEYWORD RESEARCH TOOLS وارد کنید

هنگامی که واژگان مورد هدف خود را در KEYWORD RESEARCH TOOL وارد میکنید آنگاه واژگان جدید، سؤالات مرتبط دیگر کاربران از گوگل و موضوعات دیگری را نیز پیدا میکنید که به هدف شما در سئو کمک خواهند کرد.

فرض کنید ما به دنبال واژه "گل عروس" به معنای گل آرایی با تخصص "عروسی" هستیم.

هنگامی که واژگان "تزیینات گل" و "عروسی" را در KEYWORD SEARCH TOOL وارد کنید ، واژگان مرتبطی که در این موضوعات توسط کاربران جستجو می شوند را نیز پیدا میکنیم. واژگانی مانند :

اگر در تلاش برای پیدا کردن واژگان مناسب برای وبسایت خود هستید این واژگان بسیار مفید خواهند بود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که با نگاهی به این واژگان متوجه میشوید که میزان جستجو این واژگان توسط کاربران بسیار متفاوت است. بعضی از آنها بسیار زیاد و بعضی بسیار کم جستجو میشوند. در این مرحله میتوانید یک کار مناسب انجام دهید و آن این است که به سراغ کلماتی بروید که توسط کاربران کم جستجو شده اند و دلیل آن هم این است که رقابت برای آن واژگان کم است و هدف سئو با این واژگان به سادگی اتفاق میافتد. این نکته را در نظر داشته باشید که رقابت کم به معنی بی ارزش بودن واژه نیست ، بلکه به این معناست که هنوز ارزش آن کلمه توسط کاربران و سئو کاران کشف نگردیده است.

از آنجایی که هر دو دسته از لغات پر رقابت و کم رقابت میتوانند برای سئو وبسایت شما مفید باشند، دانستن تعداد جستجوی کاربران برای هر یک از واژگان میتواند به شما در انتخاب لغات مناسب برای برآورده کردن اهداف استراتژی سئو وبسایتتان کمک کند.

نکته ای از یک حرفه ای :

از تنوع لغات استفاده کنید !

توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که تمام وبسایت برای برای صرفاً یک واژه رتبه بندی نمیشود. بلکه هر صفحه از وبسایت شما برای یک لغت خاص رتبه به دست می آورد و ممکن است این لغات برای صفحات مختلف وبسایت شما با یکدیگر متفاوت باشند. اگر وبسایت های برند های بزرگ را بررسی کنید متوجه میشوید که HOME PAGE در آنها برای لغات بسیار زیادی بهینه سازی شده است ولی برای اکثر وبسایت ها در اینترنت موضوع اینگونه نیست. وبسایت هایی که برند یا بزرگ نیستند، تعداد کاربران ارگانیک که در صفحات دیگر به دلیل سئو به دست می آورند از تعداد کاربران ارگانیک که به HOME PAGE می آیند بسیار بیشتر است. به همین دلیل از این فرصت که هر یک از صفحات وبسایت خود را برای کلماتی خاص بهینه سازی کنید استفاده کنید تا بهترین بهره را از سئو در ابتدای کار ببرید.

این واژگان هر چند وقت یکبار جستجو میشوند ؟

نمایش میزان جستجوی هر واژه

هر چه میزان جستجوی انجام شده در اینترنت برای یک واژه بیشتر باشد، میزان کار لازمه برای سئو و رسیدن به رتبه های بالاتر بیشتر و سخت تر خواهد بود. به این موضوع سختی واژه (KEYWORD DIFFICULTY) گفته میشود و به ندرت میتوان در مسیر سئو به رده های بالا در آن رسید. تصور کنید که ده رتبه اول برای واژگان سخت (واژگان پر جستجو) توسط برند ها و وبسایت های بزرگ تصاحب شده اند و رسیدن به رتبه های بالا در این موارد کاری بس طاقت فرسا خواهد بود.

از طرف دیگر، هرچه یک واژه پر جستجوتر باشد، رقابت بیشتری برای آن واژه بین وبسایت ها و برندها برای به دست آوردن ترافیک ارگانیک در جریان است. اگر به رتبه های بسیار پایین برای یک واژه بروید نیز کاربری به وبسایت شما نخواهد آمد. یکی از استراتژی های مناسب در سئو این است که برای واژگانی که در اینترنت جستجوی بالایی برای آنها انجام نمیشود تلاش کنید و تعداد صفحات خود را بالا ببرید تا حجم بالایی ترافیک جذب نمایید. از طرفی واژگانی نیز در اینترنت وجود دارند که از آنها عنوان "واژگان ترکیبی(LONG TAIL WORD)" یاد میشود. این واژگان نه از یک واژه که از ترکیب چندین واژه به وجود می آیند و میتواند ترافیکی بسیار مفید به وبسایت شما بیاورند.

واژگان ترکیبی (LONG TAIL) در سئو چیست ؟

اجازه دهید برای شرح این مسئله کمی توضیح دهم ؛

اگر شما فروشگاه اینترنتی فروش کفش داشته باشید ، خیلی عالی است اگر با جستجوی واژه "کفش" شما در صدر نتایج گوگل و در مقام اول باشید.

ولی آیا صرفاً بودن در مقام اول ، برای شما "سودآور" نیز خواهد بود ؟

درصدر گوگل بودن برای واژگانی که هرماه پنجاه هزار بار جستجو میشوند آرزوی هر وبسایتی است . حتی پنج هزار جستجو در ماه نیز عدد مناسبی است ولی حقیقت این است که علیرغم تعداد جستجوی بالای "تک واژه ای" در گوگل، این جستجو ها سهم بسیار کوچکی در مقایسه با جستجو های "چند واژه ای (LONG TAIL)" دارند. شاید باور نکنید ولی با این که واژه "کفش" مهمترین و معروف ترین واژه در جستجو های اینترنتی در بازار کف است ولی سهم واژه "کفش" از کل جستجو های انجام شده درباره کقش در اینترنت ناچیز است.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که در مقام اول بودن برای واژگانی مانند "کفش" دارای مضراتی نیز هست. برای مثال ممکن است کاربرانی به وبسایت شما راه پیدا کنند که قشر هدف شما نباشند و با ترک سریع وبسایت شما باعث پایین آمدن رنک وبسایت شما نیز بشوند. در واقع ممکن است کاربرانی به وبسایت شما بیایند که به دنبال خرید کفش نیستند درحالی که شما فروشگاه اینترنتی کفش هستید ولی آنها طراح کفش هستند.

برای مثال زمانی که کاربر جستجوگر واژه "پیتزا" را در گوگل وارد میکند، آیا به دنبال اطلاعات تغذیه ای برای پیتزا است؟ میخواهد سفارش آنلاین دهد؟ شاید می خواهد رستورانی را در نزدیکی خود برای شام پیدا کند و یا ممکن است به دستور پخت آن نیاز داشته باشد؟

گوگل نمیداند "قصد کاربر(USER INTENT)" از این جستجو چیست و وبسایت شما را که برای واژه "پیتزا" بهنیه سازی شده است را به او معرفی میکند. درحالی که شما فروشنده آنلاین پیتزا هستید و او به دنبال اطلاعات کالری پیتزا است به همین دلیل به سرعت وبسایت شما را ترک میکند که در نظر گوگل به معنای بی محتوا بودن وبسایت شماست.

بیش از 75% باقیمانده جستجو کنندگان در قسمت "جستجو های چند واژه ای" قرار میگیرند که جستجوی خود را بر اساس "چندین واژه(LONG TAIL)" انجام میدهند و نه یک واژه به تنهایی.

واژگان ترکیبی (LONG TAIL) را دست کم نگیرید. با این که درصد کمی از جستجو های کاربران را تشکیل میدهند ولی با این حال ضریب تبدیل به مشتری در آنها بسیار بالاست و مشتریان واقعی که به دنبال خرید هستند، همیشه با واژگان ترکیبی (LONG TAIL) جستجوی خود را انجام میدهند.

کاربرانی که در اینترنت واژه "کفش" را جستجو میکنند، بیشتر به دنبال گذار در اینترنت هستند در حالی که کاربرانی که "کفش زنانه قهوه ای ارزان" را جستجو میکنند همیشه در حال خرید و یا آماده به خرید هستند.

نکته ای از یک حرفه ای :

سوالات کاربران جستجوگر در سئو حکم طلا را دارد !

سعی کنید تا فهرستی از سؤالاتی که کاربران شما در مورد کالا یا وبسایت شما دارند ایجاد کنید و جوابهای آنها را بر روی وبسایت خود قرار دهید. شاید باور نکنید ولی این کار بسیار به جذب کاربر در وبسایت شما کمک میکند. به این بخش سوالات رایج یا با انگلیسی FREQUENTLY ASKED QUESTIONS گفته میشود؛ FAQ .

استراتژی های بر اساس حجم جستجوی کاربران برای واژگان

حال که برای واژگان مورد نیاز خود برای سئو اطلاعات کافی پیدا کرده اید و میزان جستجوی کاربران را برای آن لغات میدانید، وقت آن رسیده است تا با نگاهی به رفتار و استراتژی های رقبای خود استراتژی هایی را برای خود انتخاب کنید و به کار بگیرید. یکی از مواردی که باید در انتخاب و تحلیل استراتژی ها بدانید این است که جستجوی واژگان در تمامی ماه ها و فصل های سال یکسان نبوده و با توجه به تعداد جستجو ها در بازه های زمانی معین، استراتژی های نیز تغییر میکنند.

استراتژی رابطه لغات و رقبا

احتمالاً شما فهرستی از واژگانی که باید در سئو وبسایت خود بر روی آنها متمرکز باشید دارید. حال باید در قدم اول برای خود واژگانتان را اولیت بندی کنید. میتوانید این فهرست را به دو بخش تقسیم کنید؛

بخش اول ؛ واژگانی پر جستجو که هنوز رقبای شما برای آنها محتوایی تهیه نکرده اند و رقابت بر سر آنها هنوز کم است. در این مورد تلاش باید مفید باشد ولی در مجموع استراتژی راحت تری است و میتوان سریع به نتایح مورد نظر دست یافت.

بخش دوم ؛ واژگانی که رقبای شما بر روی آنها کار کرده اند و هم اکنون رقابت شدیدی بر روی آنها وجود دارد.

در مورد دوم کار و تلاش بسیار زیادی مورد نیاز است تا شما بتوانید به اهداف خود برسید.

استراتژی رابطه لغات و زمانهای سال

دانستن و پیش بینی روند (TREND) جستجوی لغات در فصل های مختلف میتواند با تولید محتوای مرتبط به آن روند به سئو بسیار کمک کند. برای مثال هنگامی که به ماه مبارک رمضان نزدیک میشوید ، طبیعی است که جستجو برای واژه "افطار رستوران" بیشتر خواهد شد. اگر وبسایت شما رستورانی است که برای ماه مبارک رمضان افطار ارائه میکند میتوانید به راحتی از قبل برای این موضوع خود را آماده کنید.

وبسایت پارس لیست برای همین استراتژی خود را برای واژه "حلیم مجید" بهینه سازی کرده است و همچنان برای این واژه در صدر جستجو های گوگل است.

استراتژی رابطه لغات و موقعیت مکانی

شما میتوانید بر اساس گویش خاص هر منطقه نسبت به سئو اقدام کنید. برای مثال در شهر بوشهر واژه "لنج" به شدت مورد استفاده است در حالی که در تهران به آن "کشتی باری کوچک" گفته میشود. اگر شما یک شرکت ارائه دهنده خدمات باربری دریایی هستید میتوانید با ارائه واژگانی مناسب در بوشهر که مرکز باربری است نسبت به جذب کاربرانی بیشتر و پرسود تر اقدام کنید.

میتوانید در GOOGLE KEYWORD PLANNER نسبت به محدود کردن واژگان خود در شهر های مختلف اقدام کنید تا واژه های پرطرفدار را در هر منطقه ببینید.

استراتژی رابطه لغات و فرمت مورد نیاز کاربران

در فصل دوم توضیح دادیم که SERP FEATURES چیست و چگونه کار میکند. در ادامه آن بحث، اکنون میتوانید به این نکته توجه کنید که کاربران برای بعضی واژگان به دنبال فرمت خاصی هستند مانند عکس یا ویدیو. وقتی کاربر در گوگل جستجو میکند "بازی ایران استرالیا سال 98 میلادی" به احتمال زیاد هدف او پیدا کردن فیلم مسابقه است و نه تحلیل رنگ لباس بازیکنان. شما میتوانید با پیش بینی نیاز های کاربران برای فرمت های خاص ، آن فرمت را برای کاربران خود آماده کرده و در گوگل پیش روی آنها قرار دهید.

فرمتی که گوگل نتایج جستجو را بر آن اساس در اختیار کاربران قرار میدهد به "قصد کاربران" (که در فصل دوم توضیح دادیم) مربوط میشود. با این که شکل های متفاوتی از فرمت برای کاربران میشناسیم، ولی پنج "قصد کاربر" کلی برای ارائه به کاربران در گوگل وجود دارد که خوب است آنها را مد نظر داشته باشید :

قصد های اطلاعاتی : کاربران در تلاش یافتن اطلاعاتی خاص هستند ، مانند ارتفاع برج میلاد تهران.

قصد های یافتن آدرس وبسایت ها : مانند وبسایت پلیس راهور و یا وبسایت دانشگاه آزاد اسلامی.

قصد های با هدف خرید : با هدف خرید کالایی فیزیکی مانند یک موبایل و یا خرید کالایی مجازی مانند اشتراک فیلیمو.

قصد های مقایسه های تجاری : مقایسه بین کالاها و خدمات مختلف برای یافتن امتیاز ها، مزایا و معایب هر کدام.

قصد های یافتن مکان های نزدیک برای رفتن به آنها : کاربر در تلاش برای یافتن مکانی در نزدیکی برای رفتن است مانند کافه ها و کافی شاپ های نزدیک و یا نزدیک ترین دفتر پلیس +10.

یکی از قدم های مهم در بررسی واژگان جستجو شده توسط کاربران ، بررسی رفتار گوگل و نتایج آن است. اگر میخواهید مطمئن شوید که کاربران به دنبال چه محتوایی هستند بهتر است واژگان مورد هدف را در گوگل جستجو کنید تا به جواب این سؤال برسید.

گوگل در تلاش است تا بهترین و مورد نیاز ترین نتایج را برای واژگان جستجو شده به کاربران خود ارائه کند. به همین دلیل روزانه رفتار میلیارد ها کاربر را به دقت مورد بررسی قرار میدهد و تاثیر این تحقیق و بررسی به خوبی در نتایج گوگل مشهود است.

برای مثال به واژه "لباس زنانه" توجه کنید :

در قسمت اسنیپت های ویژه (FEATURED SNIPPETS) از آنجایی که بخش فروشگاهی صفحه گوگل (SHOPPING CAROUSEL) نیز نسبت به این واژه واکنش نشان داده است و مغازه های آنلاین و یا فروشگاه های نزدیک را به شما نشان میدهد ، میتوانید متوجه شوید که کاربرانی که این واژه را جستجو کرده اند "قصد(INTENT)" داشته اند که خرید انجام دهند به همین دلیل هم گوگل فروشگاه هایی را معرفی میکند.

گاهی اوقات واژگان جستجو شده توسط کاربران برای گوگل نامفهوم است و گوگل در تلاش است تا "قصد کاربر(USER INTENT)" را اندکی محدود تر کند تا متوجه شود که کاربر به کدامیک از موارد ممکن از جستجوها تمایل بیشتری دارد. در این هنگام گوگل از اسنیپتی استفاده میکند به نام "ابهام زدایی" یا به انگلیسی “REFINED BY” تا به این وسیله از کاربر برای شناسایی قصد کاربر کمک بگیرد.

گوگل آرایه ی (ARRAY) بزرگی از نتایجی که برای هر واژه میتواند ارائه کند در دست دارد. به زبان ساده تر ، گوگل فهرست بسیار بزرگی از نتایج ممکن برای هر واژه در دست دارد که در هنگام جستجوی کاربر برای آن واژه، با استفاده از آن فهرست "قصد کاربر" را پیش بینی میکند. هنگامی که میخواهید برای یک واژه خاص با هدف سئو فعالیت کنید مناسب است تا رفتار صفحه نتایج جستجو (SERP) را برای آن واژه بررسی کنید تا بتوانید حدس دقیقی از آن فهرست بزرگ گوگل برای آن واژه داشته باشید.

چگونه ارزش یک واژه را برای سئو پیدا کنیم :

یکی از سؤالاتی که همیشه فعالان سئو از خود میپرسند این است که مقام وبسایت شما در نتایج گوگل برای یک واژه چقدر به ارزش وبسایت شما اضافه می کند ؟ به کمک ابزار هایی که در ادامه به شما معرفی می کنیم ، میتوانید به این سوال پاسخ دهید. آن ها را در BOOKMARK گوشی و کامپیوتر خود قرار دهید و در زمان های لازمه از آنها استفاده کنید.

برای جستجو کردن واژگان مورد نیاز خود توصیه میکنیم از فایلی که برای شما آماده کرده ایم استفاده کنید و فهرست واژگان مورد نیاز خود را در آن بنویسید. فراموش نکنید که تحقیق درباره واژگان هدف سئو شما نیازمند بررسی داده های بسیار زیادی است . توصیه میکنیم برای پیشرفت مناسب در سئو منظم باشید و این اطلاعات را در فایل هایی نگهداری کنید که بتوانید در زمان های لازمه به گذشته آنها نیز دسترسی پیدا کنید.

حال که قشر هدف خود را شناسایی کرده اید و میدانید چه واژگانی را جستجو میکنند و چه زمان هایی از سال جستجوهای خود را انجام میدهند، وقت آن رسیده است که فصل چهارم : بهینه سازی صفحات برای سئو (ON-PAGE SEO) را مطالعه کنید.

تماس با ما



SweetWeb.Ir@Gmail.com



22793514


تهران پاسداران دولت رحمانی غفاری بن بست تفضلی پلاک 7



خانه

درباره ما

وبلاگ

قیمتها

تیم ما

نمونه کار ها

شبکه های اجتماعی




All Rights reserved for SweetWEB.ir