97/11/09


مقاله شماره 3

آموزش سئو برای تازه کارها: فصل دوم: خزش، رتبه بندی و رنکینگ در سئو



سئو مقدماتی  | آموزش سئو  | اخبار

دیده شده شدن در گوگل مهمترین نکته است

همانطور که در فصل اول توضیح دادیم، موتور های جستجو مانند گوگل ماشین های یافتن جوابها هستند. کار اصلی آنها، یافتن، تحلیل و طبقه بندی اطلاعات موجود در اینترنت است تا بتوانند بهترین جوابها را به سوال های کاربران خود ارائه کنند .

برای آنکه یک وبسایت در نتایج موتور های جستجو مانند گوگل نمایش داده شود، ابتدا باید محتوای وبسایت برای موتور جستجو قابل دیدن باشد. میتوان این واقعیت را به عنوان مهمترین قسمت از عملیات سئو در نظر گرفت که اگر یک وبسایت برای موتور های جستجو قابل دیدن نباشد، هیچ راهی وجود ندارد که در صفحه نتایج جستجو گوگل یا همان SERP دیده شود.

موتور جستجو چگونه کار میکند ؟

موتور های جستجو سه عمل اصلی را انجام میدهند :

خزش (crawl) در گوگل و موتورهای جستجو چیست ؟

فرآیند کشف وبسایتها و url های جدید که بوسیله موتور گوگل با ارسال گروهی از ربات ها (عنکبوتها) انجام می پذیرد تا محتوای به روز شده را پیدا کنند. محتوا میتواند مواردی مانند یک صفحه از وبسایت، یک عکس، یک ویدئو، یک فایل با فرمت pdf و یا چیز هایی از این قبیل باشد. ولی فارغ از نوع محتوا، همیشه دسترسی ربات ها به محتوا از طریق "لینک ها" اتفاق می افتد .

یک ربات با پالایش صفحاتی که به آنها دسترسی دارد کار خود را آغاز میکند و سپس لینک هایی که از آن وبسایت به وبسایت های دیگر داده شده است را بررسی میکند تا به url های جدید تری دست یابد. با تحلیل و پالایش لینک های جدید صفحات جدید نیز در دیدرس ربات ها قرار میگرند و آن صفحات را به فهرست بندی دیتا بیس خود اضافه میکنند (این فهرست بندی یک دیتا بیس غول آسا از تمامی url های یافت شده است) تا بعداً زمانی که کاربران در گوگل واژه ای را جستجو می کنند آنگاه url هایی که همخوانی بیشتری با واژگان جستجو شده کاربر دارند به کاربر ارائه گردند.

فهرست بندی (ایندکس / index) در گوگل چیست ؟

فهرست بندی پس از پالایش و تحلیل وبسایت توسط عنکبوتها انجام میشود. در فرآیند فهرست بندی (ایندکس) موتورهای جستجو اطلاعاتی که در طی خزش به دست آورده اند و ارزش ارائه به کاربران دارد را پس از پالایش و تحلیل در دیتابیس دیگری که محتوا را در آن ذخیره سازی میکنند قرار میدهد .به ذخیره سازی اطلاعات در دیتابیس گوگل ایندکس یا فهرست بندی گفته میشود.

رتبه بندی (رنکینگ / Ranking) در گوگل چیست ؟

زمانی که کاربری واژه ای را در موتور جستجوی گوگل وارد میکند، گوگل دیتابیس محتوای خود را به دنبال محتوای مرتبط با جستجوی کاربر بررسی میکند و تلاش دارد مرتبط ترین محتوا را به ترتیب میزان همخوانی با واژه کاربر به او ارائه کند. به فرآیند شناسایی ترتیب همخوانی و ارتباط رنکینگ گفته میشود. در حال کلی می توان فرض کرد که هر چه یک وبسایت رنک بالاتری به دست آورد، با واژه جستجو شده کاربر همخوانی بیشتری خواهد داشت .

به دلایل متفاوتی که در بخش دوم از آموزش سئو برای تازه کاران به نام خزش ، رتبه بندی و رنکینگ در سئو توضیح خواهیم داد که بعضی اوقات ممکن است وبمستر ها نخواهند وبسایت آنها توسط رباتهای گوگل بررسی و رتبه بندی شود. به عنوان یک وبمستر شما میتوانید جلوی دسترسی به کل یا تعدادی از صفحات وبسایت خود را توسط ربات های گوگل بگیرید یا به موتور های جستجو دستور دهید که وبسایت شما را در ایندکس های خود قرار ندهند. ایندکس نشدن در گوگل قسمتی از برنامه های زمانی وبسایت نویسان و طراحان را تشکیل میدهد و گاهی جلوگیری از ایندکس شدن در گوگل برای مدت کوتاهی مفید است ولی توجه داشته باشید اگر میخواهید وبسایت شما در نتایج جستجو قرار گیرد باید ابتدا ایندکس و رنکینگ برای وبسایت شما اتفاق بیافتد .

این نوشتار شامل پنج فصل سریالی در آموزش سئو است و اکنون که فصل اول را به پایان رسانده اید اطّلاعات لازم برای استفاده مناسب از گوگل برای پیشبرد اهداف سئو وبسایت خود را دارید.

اگر فصل اول را هنوز مطالعه نکرده اید توصیه میکنیم ابتدا آن را مطالعه کنید تا بتوانید درک بهتری از این نوشتار نیز داشته باشید. توجه کنید که شما به عنوان یک وبمستر نیاز به این دارید که با استاندارد های گوگل خود را هماهنگ کنید تا به نتایج مطلوب برسید نه آن که با گوگل مبارزه کنید یا سعی کنید گوگل را برای دسترسی سریع به رتبه های بالاتر گوگل را گول بزنید.


نکته ای از یک حرفه ای : تمامی موتور های جستجو یکسان عمل نمی کنند .

بسیاری از تازه کاران در بازار سئو این سؤال را دارند که آیا باید برای موتور های جستجوی دیگری هم مانند یاهو و بینگ نیز بهینه سازی انجام داد ؟ اگر نه چرا ؟

با این که بیش از سی موتور جستجوی بزرگ در جهان وجود دارند ، ولی گوگل به تنهایی بیش از نود درصد از شارش ترافیک در اینترنت جهانی را در دست دارد. به همین دلیل تمامی تلاش ما در بهینه سازی برای موتور های جستجو تنها میتنواند ده درصد از کل نیاز اینترنت جهان را پوشش دهد و این رقم برای گوگل بسیار قابل توجه تر است.

به همین دلیل اکثر فعالان سئو بر روی گوگل متمرکز هستند.

خزش : آیا موتور جستجو میتواند وبسایت شما را پیدا کند ؟

بالاتر در همین صفحه در بخش ایندکس توضیح دادیم برای آن که موتور های جستجو وبسایت شما را در نتایج serp نشان دهند ابتدا باید وبسایت شما را ایندکس کنند. برای این که مطمئن شوید که وبسایت گوگل اصلاً میتواند وبسایت شما را ببینید یا خیر، عبارت زیر را در گوگل جستجو کنید :

Site:example.com

حال دامنه خود را به جای example.com قرار دهید و نتیجه را ببینید. اگر url های متعددی از وبسایت شما ظاهر شده است، پس گوگل میتواند وبسایت شما را ببینید و ایندکس نماید .

تعداد نمایشی که گوگل از وبسایت شما در این حالت ارائه میکند دقیق نیست، ولی به شما امکان میدهد که از این که گوگل وبسایت شما را میبیند مطمئن شوید .

برای نتایج دقیق تر، از index coverage report (گزارش تعداد صفحات ایندکس شده) در کنسول جستجوی گوگل (google search console) استفاده کنید. استفاده از این سرویس رایگان بوده و اگر تا کنون حساب خود را در کنسول جستجوی گوگل (google search console) راه اندازی نکرده اید بهتر است سریعتر این کار را انجام دهید. با استفاده از این سرویس میتوانید با ارسال کردن سایت مپ های مختلف وبسایت خود را به خوبی به گوگل نشان دهید و بر تعداد صفحاتی که در وبسایت شما ایندکس شده اند نیز نظارتی دقیق داشته باشید.

حال اگر با جستجو کردن نام وبسایت خود به شکل بالا در نتایج جستجوی گوگل ظاهر نمیشوید، میتواند چندین دلیل داشته باشد :

اگر هیچ وبسایتی به وبسایت شما لینک نداده باشد ، شما میتوانید با ایجاد فایل sitemap.xml لینک ها و URL های وبسایت خود را به گوگل معرفی کنید . توجه داشته باشید که گوگل ضمانتی برای این که تمامی صفحاتی که شما در SiteMap به گوگل معرفی کرده اید ندارد و ممکن است بعضی از آنها را ایندکس نکند ولی با این حال بهتر است شما تمامی صفحات وبسایت خود را بر روی فایل sitemap قرار دهید .

آیا موتور های جستجو گوگل تمام صفحات وبسایت شما را میبیند ؟

گاهی اوقات گوگل تنها بعضی از صفحات وبسایت شما را ایندکی میکند و بعضی دیگر را رها میکند. این یک اتفاق طبیعی است که موتور های جستجو ممکن است که بعضی صفحات را در ایندکس خود قرار ندهند .

برای درک بهتر ، این سؤالات را از خود بپرسید :

آیا ربات پس از رسیدن به وبسایت شما میتواند به تمامی صفحات وبسایت شما دسترسی داشته باشد یا نه ؟

اگر در صفحات وبسایت خود از کدهای بازدارنده ربات ها از پردازش و بررسی وبسایت خود استفاده کرده باشید، گوگل و دیگر موتور های جستجو با این که وبسایت شما را می بینند و به تمامی لینک ها دسترسی دارند ولی داده های وبسایت شما را در دیتابیس خود ایندکس نمیکنند.

آیا شرط دسترسی به محتوا ارائه نام کاربری و رمز عبور است ؟

اگر دسترسی به محتوا در پشت فرم های خاصی مانند ورود اعضاء قرار گرفته باشد، محتوای شما توسط ربات ها قابل دسترس نخواهد بود. چون یک ربات نمیتواند به وبسایت شما نام کاربری و رمز عبور ارائه کند.

آیا ابتدا فرم های انتخاب و فیلتر پیش روی کاربران خود قرار میدهید ؟

نمونه ای معروف از "فرم های جستجو" وبسایت و اپلیکیشن اسنپ است. در اسنپ ابتدا باید در فرم جستجو مبدأ و مقصدی انتخاب کنید سپس اپلیکیشن و وبسایت به شما امکان میدهد که قیمت ها و مسیرها را به عنوان مسافر ببینید. یک ربات نمیتواند مبدإ و مقصد انتخاب کند، به همین دلیل از پیدا کردن دیگر صفحات پس از فرم وبسایت باز خواهد ماند.

آیا متن و نوشته های کوتاه شما در عکس قرار گرفته است ؟

یکی از اشتاباهات رایج در وبسایت ها این است که به جای آن که متن را بنویسید از یک عکس که روی آن نوشته ای طراحی شده است استفاده کنید . علیرغم پیشرفت موتورهای جستجو مبنی بر شناسایی عکس ها، هنوز ربات ها قادر به شناسایی صد در صدر عکس ها نیستند و درکی از نوشته های بر روی عکس ها ندارند. به همین دلیل هم بهتر است که طراحان وبسایت به جای قراردادن نوشته ها بر روی عکس در وبسایت خود از نوشته های در تگ <html > استفاده کنند .

آیا ساختار وبسایت شما به ربات های اجازه میدهد به دیگر صفحات وبسایت شما دسترسی داشته باشند ؟

با این که دسترسی به وبسایت شما برای ربات های گوگل از طریق لینک هایی که دیگر وبسایت ها به شما داده اند ممکن است، ولی برای آن که ربات ها بتوانند در وبسایت شما گشت و گذار کنند و صفحات جدید را بیابند یکی از بهترین راهکار ها این است که در وبسایت خود لینک های داخلی به دیگر صفحات داخلی وبسایت خود داشته باشید تا دسترسی ربات ها به آن صفحات سریعتر انجام گیرد. اگر در وبسایت خود صفحاتی دارید که لینکی به آنها نداده اید به احتمال زیاد ربات های گوگل قادر به یافتن آنها نخواهند بود. این یکی از رایج ترین اشتباهات در نوشتن وبسایت هاست که ساختار لینک های وبسایت به صورتی طراحی و بارگذاری میشوند که برای ربات های گوگل غیر قابل دسترسی هستند . در این صورت صفحاتی که با این مشکلات روبرو هستند ، بود و نبودشان تفاوتی در سئو ایجاد نخواهد کرد.

اشتباهات رایج که باعث جلوگیری از دسترسی ربات های گوگل به صفحات وبسایت شما میشوند :

معماری اطلاعات و ساختار داده ها برای کاربر

معماری اطلاعات و داده ها به معنای سازماندهی و علامتگذاری محتوای وبسایت به گونه ایست که راندمان کاربران در یافتن اطلاعات مورد نظر را بهبود بخشد. معماری اطلاعات و داده باید برای کاربر درک اسان و قابل فهمی داشته باشد تا کاربر بتواند بدون اتلاف وقت و حوصله به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کند.

یکی از اقدامات لازم برای سئو بهتر تولید یک صفحه اختصاصی برای "خطای 404 (error-404)" است. وبسایت شما باید یک صفحه اختصاصی برای ارائه به کاربر در زمانهایی که کاربر به خطای 404 روبرو میشود به کاربر ارائه کند تا کاربر به فعالیت در وبسایت شما ترغیب شود. توجه داشته باشید که "صفحه خطای404" یکی از صفحاتی است که اگر کاربران به آن برسند وبسایت شما را ترک خواهند کرد. دلیل آن این است که صفحات 404 صفحاتی بی روح هستند و کاربر احساس میکند با خرابی وبسایت مواجه شده است. بهتر است صفحه ای طراحی کنید که کاربر احساس کند هنوز در وبسایت شماست و میتواند به گشت و گذار در وبسایت شما ادامه دهد.

به موتور های جستجو بگویید صفحات شما را چگونه بررسی کنند.

با این که در سئو همیشه تلاش هستیم تا ربات های گوگل به راحتی به صفحات وبسایت ما دسترسی داشته باشند تا بتوانند آنها را ایندکس کنند، صفحاتی هم هستند که نمیخواهیم موتور های جستجو آن ها را بررسی و ایندکس نمایند. این صفحات میتوانند یا صفحاتی قدیمی باشند که محتوای کمی یا بی ارزشی دارند و یا این که صفحاتی هستند در مراحل طراحی که هنوز برای ارائه به موتور های جستجو آماده نیستند. جلوگیری از ایندکس شدن بعضی صفحات دو مزیت عمده به همراه دارند : اول این که توجه ربات ها را از صفحات کم محتوا وبسایت شما منحرف میکنند و به سمت صفحات پر محتوا تر می برند، دوم این که میتوانید صفحات تکراری را بر روی ربات های گوگل ببندید تا از امتیاز وبسایت شما در گوگل کم نشود.

مشخص کردن وضعیت بررسی یک صفحه برای ربات های گوگل میتواند با هر یک از روش های زیر انجام شود :

Robots.txt

این فایل در فولدر اصلی وبسایت شما قرار داده میشود .مانند (www.yourdomain.com/robots.txt) و به ربات ها نشان میدهد که کدام لینک ها بررسی شود و کدام لینک ها بررسی نشوند. این راهکار زمانی که میخواهید ربات ها را از صفحات خصوصی (مانند پروفایل کاربر یا ایمیل های کاربر) دور نگه دارید استفاده کنید.

بهتر است از این روش برای دسترسی به صفحات خصوصی مانند ایمیل های کاربران استفاده نکنید. چون آدرس تمامی صفحات خصوصی به راحتی در دسترس کاربران و ربات ها قرار خواهد گرفت.


نکته ای از یک حرفه ای : اگر ربات گوگل نتواند فایل robots.txt را پیدا کند (40x http status code) آنگاه به بررسی وبسایت ادامه خواهد داد و بر طبق اصولی که در گوگل برای روبات تعریف کرده است به بررسی صفحات وبسایت شما خواهد پرداخت.

استفاده از متا تگ ها (meta directives)

دو نوع متا تگ برای تعیین نوع بررسی روبات ها در وبسایت ها وجود دارد : تگ متا روبات ها (meta robots tag) که عمومی تر است و تگ ایکس روبات (x-robots-tag). هر دو متا تگ نامبرده برای دستور دادن به روباتها استفاده میشود. مورد دوم x-robots-tag انعطاف پذیر تر است . شما میتوانید با x-robots-tag دستورات متفاوتی به روباتها درباره این موضوعات بدهید.

این موارد روش هایی مرسوم برای جلوگیری از ایندکس شدن صفحات حاوی اطلاعات مهم و خصوصی است:

برای URL های بسیار حساس ، بهترین کار این است یا آنها را از فهرست ها حذف کنید و یا این که آن ها را در پس یک صفحه ورود کاربری قرار دهید.

برای WORDPRESS به تنظیمات زیر بروید :

Dashboard > Settings > Reading

چک باکس Search Engine Visibility را "غیر فعال" کنید . این کار باعث میشود که ربات ها این صفحات را ایندکس نکنند.

اگر موارد قید شده در بالا را رعایت کنید میتوانید مطمئن باشید که وبسایت شما توسط ربات ها تحت خزش و بررسی قرار میگیرند؛ مطمئن باشید.

نقشه وبسایت (Sitemap / سایت مپ) :

نقشه وبسایت همانگونه که از نامش پیداست ، شامل فهرستی از url های وبسایت شماست که ربات های جستجوگر میتوانند با استفاده از آنها تمامی محتوا و صفحات وبسایت شما را شناسایی کنند.

یکی از ساده ترین و مطمئن ترین راه ها برای اینکه گوگل در جستجوی صفحات پر بیننده و مهم وبسایت شما موفق عمل کند استفاده از نقشه وبسایت است که مطابق با استانداردهای گوگل نوشته شده باشد. شما میتوانید این فایل را از طریق کنسول جستجوی گوگل (google search console)ارسال کنید. لطفاً به این نکته توجه داشته باشید که یک نقشه سایت به ربات ها برای بررسی وبسایت شما یاری میرساند ولی به هیچ وجه ، تاکید میکنیم : " به هیچ وجه " جایگزین نیاز وبسایت شما به معماری اطلاعات و داده ها که در همین صفحه در بخش های بالا توضیح دادیم نیست .

کنسول جستجوی گوگل (google search console):

بسیاری از وبسایت ها (بیشتر وبسایت های فروشگاهی) با هدف پوشش دادن کالا ها و یا موارد مشابه محتوای یکسانی را در صفحات مختلف به نمایش میگذارند که این صفحات اندکی درمشخصات و در url های خود با یکدیگر متفاوت هستند. دلیل آن نیز این است که محصولات مختلف میتوانند در بسیاری موارد با یکدیگر یکسان باشند ولی اندکی در جزییات با هم تفاوت داشته باشند.

اگر از این وبسایت های فروشگاهی خرید کرده باشید انتخاب های خود را با استفاده از فیلتر ها محدود کرده اید تا به کالای مورد نیاز خود برسید. برای مثال شما میتوانید بر روی وبسایت دیجی کالا به دنبال موبایل بگردید و سپس با استفاده از فیلتر، برند اپل و سپس حجم هارد گوشی را انتخاب کنید تا به گوشی مورد نظر خود برسید.

حال سؤال اینجاست : زمانی که کاربر در گوگل واژه آیفون 7- 128 گیگ را جستجو میکندگوگل از کجا میتواند متوجه شود که از بین تمامی url هایی که برای واژه آیفون در دیجی کالا به دست آورده است کدام یک صفحه مورد نیاز شماست؟

گوگل در این زمینه یک شاهکار است. گوگل میتواند به خوبی صفحه ای که میتواند بیشترین کاربر را راضی کند پیدا کند و آن را به کاربران نشان دهد. اما این امکان نیز برای وبمستر ها فراهم است تا در زمان های مختلف از طریق کنسول جستجوی گوگل (google search console) پارامتر های هر url را تعریف کنید تا به گوگل بفهمانید که هر کلمه در url به چه معناست و چگونه گوگل از آن برای یافتن بهترین url برای کاربران خود استفاده کند.

حال که از دسترسی و بررسی شدن وبسایت خود توسط عنکبوتهای گوگل مطمئن هستید، زمان آن رسیده است که به مرحله دوم یعنی رتبه بندی (ایندکس / index ) بپردازیم و جزییات آن را بررسی کنیم.

فهرست بندی (ایندکس/index) : گوگل چگونه وبسایت ما را به خاطر می سپارد و ذخیره سازی می کند ؟

حال که وبسایت شما کاملاً در دسترس رباتهای گوگل قرار گرفته است ، مرحله بعدی این است که مطمئن شویم وبسایت شما در فهرست بندی (ایندکس/index) گوگل نیز جای خواهد گرفت. بله درست متوجه شدید ؛ صرفاً به این دلیل که ربات ها وبسایت شما را بررسی کردند به این معنی نیست که حتماً شما را در دیتابیس های گوگل نیز ذخیره سازی خواهید شد.

در بخش قبلی در قسمت خزش(crawl) توضیح دادیم که گوگل چگونه وبسایت شما را "کشف" میکند. ولی فهرست بندی (ایندکس/index) به معنای ذخیره سازی صفحات بررسی شده از وبسایت شما توسط ربات های گوگل در دیتا بیس گوگل است. هنگامی که وبسات شما توسط یکی از ربات های گوگل مشاهده و بررسی میشود ، آنگاه گوگل مانند یک مرورگر اینترنتی (گوگل کروم یا فایر فاکس) صفحه وبسایت شما را میخواند و بارگزاری میکند و در طول این فرآیند گوگل تمامی وبسایت شما را بررسی ، تحلیل و پالایش میکند و اطلاعات مناسبی به دست می آورد که آن را در دیتابیس خود ذخیره میکند.

برای آن که بدانید ایندکس شدن چگونه اتفاق می افتد و چگونه میتوانید از ایندکس شدن وبسایت خود مطمئن شوید ، به خواندن ادامه این مقاله ادامه دهید.

ربات گوگل چگونه وبسایت ما را بررسی میکند ؟ ربات گوگل چگونه وبسایت ما را میبیند ؟

برای آن که بدانید یک ربات گوگل وبسایت شما را چگونه میبیند و بررسی میکند ، گوگل خود یک ورژن به نام cached یا ذخیره شده از وبسایت شما در آخرین باری که وبسایت شما را بررسی کرده است را به شما نشان میدهد.

گوگل به تکرار وبسایت های مختلف را بررسی میکند و نسخه ای از cached آن را ذخیره سازی میکند. تعداد دفعاتی که گوگل به یک وبسایت سر میزند و ورژن cached را به روز رسانی میکند بستگی دارد به آن که وبسایتی که تحت بررسی گوگل قرار گرفته است چقدر معروف است و بازه های به روز رسانی آن وبسایت چند وقت یکبار است. به زبان ساده تر، اگر یک وبسایت روزی بک بار محتوای جدید به وبسایت خود اضافه کند و وبسایت معروفی باشد بسیار بیشتر از وبسایتی که ماهی یک بار به روزرسانی میشود تحت بررسی گوگل قرار خواهد گرفت. هرچقدر بازه به روزرسانی یک وبسایت از بابت محتوا کوتاه تر باشد نظر گوگل را نیز بیشتر برای بررسی به خود جلب خواهد کرد.

شما میتوانید برای بررسی این که گوگل هر وبسایت را چگونه میبیند در صفحه نتایج گوگل(serp) با کلیلک بر روی دکمه cached version آخرین ورژنی که گوگل از آن وبسایت بررسی کرده است را ببینید.


همین طور میتوانید ورژنی که صرفاً نوشته های وبسایت را نشان میدهند نیز مشاهده کنید. با این کار مطمئن شوید که تمامی نوشته های مهم وبسایت شما از دید گوگل دیده می شود.

آیا صفحات وبسایت از فهرست بندی (ایندکس/INDEX) گوگل حذف میگردند ؟

بله. صفحات ممکن است از رتبه بندی های گوگل به دلایل مختلفی حذف گردند. مهمترین دلایلی که یک وبسایت از فهرست بندی (ایندکس/index) گوگل حذف میشود به شرح زیر است :

اگر فکر میکنید که صفحه ای قبلاً در گوگل وجود داشته است هم اکنون دیگر در لینک های گوگل ظاهر نمی شود میتوانید url آن را به صورت دستی بر روی کنسول جستجوی گوگل (google search consol) قرار دهید تا در بررسی ها گوگل دوباره بررسی گردد.

تا اینجا، دو بخش از عملیات گوگل برای خزش (crawl) و ایندکس شدن (index) وبسایت ها را توسط گوگل توضیح داده ایم. حال بخش آخر از فعالیت گوگل به عنوان یک موتور جستجو را توضیح میدهیم به نام فهرست بندی یا رنکینگ (ranking) .

رتبه بندی (رنکینگ / Ranking) : گوگل چگونه URL ها را رتبه بندی میکند ؟

حال سوال این است که اگر کاربری واژه ای را در گوگل جستجو کند ، گوگل چگونه متوجه میشود که نتایحی که به کاربر ارائه کرده است به واژگان جستجو شده مرتبط بوده و برای کاربر مفید بوده است ؟ به این فرآیند رتبه بندی (رنکینگ / ranking) یا به زبان دیگر، مرتب کردن وبسایت ها بر اساس میزان ارتباط با واژه جستجو شده گفته میشود .

برای تعیین میزان ارتباط یک صفحه از یک وبسایت با واژه جستجو شده توسط کاربر، گوگل از الگورتیم ها یا فرمول هایی که داده ها را بررسی میکنند و در دیتابیس خود ذخیره میکند استفاده می کند. این الگورتیم ها در این سالها همیشه در معرض به روز رسانی های مکرّر و بهبود روش های بررسی خود بوده اند تا بتوانند به بهترین حالت ممکن بررسی های خود از میزان ارتباط وبسایت ها انجام دهند. برای نمونه گوگل هر روز تغییراتی در الگوریتم های خود انجام میدهد که بعضی از این تغییرات مانند الگوریتم پنگوئن و الگوریتم پاندا بسیار تغییرات بزرگی در گوگل ایجاد کردند و یا تغییراتی کوچک که ممکن است اصلاً تاثیر آنها توسط کاربران احساس نشوند.برای توضیح این مسئله یه زودی مقاله ای به نام تاریخچه تغییرات و اگوریتم های گوگل از سال 2000 بر روی وبسایت سوئیت وب بارگذاری خواهد شد.

چرا الگوریتم ها اینقدر سریع به روز رسانی میشوند ؟

سوال اینجاست که آیا گوگل در تلاش است که اجازه ندهد کاربران شناخت کاملی از عملکرد گوگل به دست بیاورند؟ با این که گوگل هیچ گاه دلیل فعالیت های خود را توضیح نمیدهد ، ولی مطمئن هستیم که هدف گوگل همیشه در نهایت بهبود روش های جستجوهاست. به همین دلیل در پاسخ به سوالاتی که درباره به روز رسانی ها از گوگل پرسیده میشود ، جوابی میدهند با این موضوع ما همیشه در تلاش هستیم تا مجموعه جستجو ها را بهبود می بخشیم این نکته نیز شایان ذکر است که هنگامی که گوگل این به روز رسانی ها را برای الگوریتم هایش انجام میدهد به همراه آن راهنمایی را منتشر میکند که دستورالعمل تغییرات ایجاد شده در آن ذکر شده است. همانگونه که برای الگوریتم پاندا و پنگوئن نیز این کار را انجام داده است. بنابراین اگر وبسایت شما به دلیل به روزرسانی الگوریتم ها دچار کاهش رتبه شود، میتوانید با مقایسه کردن وبسایت خود با دستورالعمل گوگل نسبت به رفع مشکلات آن اقدام کنید.

گوگل و دیگر موتور های جستجو چه میخواهند و به دنبال چیستند ؟

گوگل همیشه یک چیز میخواسته و آن هم بهبود روند جستجو است تا بتواند جواب های بهتری به صورتی که کاربراین به آن نیاز دارند ارائه کند. حال سؤال این است که اگر واقعاً هدف گوگل این است چرا سئو نسبت به گذشته این همه تغییر کرده است؟ بهتر نبود اگر گوگل اجازه میداد تا همه به همان روش قدیمی عادت کرده و با هم به رقابت بپردازند؟

تصور کنید کسی میخواهد زبان جدیدی یاد بگیرد.

در اوایل آموزش زبانی جدید، درک او از زبانی که در حال یادگیری آن است بسیار ابتدایی است، ولی با گذر زمان میزان درک او عمیق تر شده و معنایی بیشتر از ادبیات، لغات و اصطلاحات رایج در آن زبان را به دست می آورد. به تدریج با تمرین کافی دانش آموز زبان را بقدی کامل یاد میگیرد که به ظرافت های آن نیز مسلط میشود و میتواند به سوالاتی که به صورت ناقص نیز از او پرسیده میشود جوابی کامل بدهد.

هنگامی که گوگل و دیگر موتور های جستجو سعی میکردند که زبان کاربران خود را یاد بگیرند ، به راحتی میشد آنها را فریب داد و با استفاده از روش های غیر قانونی به نتایج دلخواه رسید. برای مثال به تکنیک بمباران لغات(keyword stuffing) دقت کنید. اگر در گذشته می خواستید برای واژه های مانند "جوک های بامزه" در گوگل سئو انجام دهید ، کافی بود واژه "جوک های بامزه" را چندین بار در صفحه وبسایت خود قرار دهید و آن را بولد (bold) کنید تا گوگل صفحه شما را به این واژه مرتبط تلقی کند.

برای مثال به متن زیر دقت کنید :

به وبسایت جوک های بامزه خوش آمدید. ما اینجا جوک های بامزه تعریف میکنیم . جوک های بامزه خنده دار هستند. حال که تا اینجا آمده اید جوک های بامزه مارا بخوانید و لذت ببرید. جوک های بامزه برای لذت بردن هستند.

پاراگراف نوشته شده با استفاده بسیار زیاد از واژه هدف "جوک های بامزه" حوصله کاربر را سر میبرد و تجربه کاربری بسیار بدی ایجاد میکند. به جای آن که کاربران از جوک های بامزه شما لذت ببرند ، با این واژگان تکراری بمباران میشوند که اصلاً مطلوب نیست. در گذشته این تکنیک به کرات استفاده میشد تا گوگل و دیگر موتور های جستجو را گول بزند ، امروزه این روش اصلاً کارا نیست.

نقش و تاثیر لینک ها در سئو وبسایت

هنگامی که درباره لینک ها صحبت میکنیم ، منظور دو نوع لینک است. بک لینک (backlinks / inboundlinks) که از وبسایت های دیگر که دامنه متفاوتی دارند (اصطلاحاً وبسایت های خارجی) به وبسایت شما داده میشود و دیگری لینک های داخلی که شما در وبسایت خود از صفحه ای به صفحه ای دیگر بر روی دامنه خود لینک میدهید.

همیشه در بررسی های سئو که توسط موتور های جستجو انجام میشود ، لینک های نقش مهمی داشته اند. برای مثال در دهه نود میلادی که موتور های جستجو در تلاش بودند بفهمند کدام وبسایت ها و صفحات بیشتر برای کاربر مفید تر است از تعداد لینک های خارجی که به آن وبسایت داده شده بود به عنوان علامت مفید بودن وبسایت هدف استفاده میکردند.

لینک ها در دنیای واقعی مانند تبلیغات است که بین دو کاربر انجام میشود و هر دو کاربر به معنای مشتری وبسایت هدف هستند. برای درک بهتر به مثال زیر دقت کنید :

به همین دلیل روش های امتیاز دهی به صفحات توسط گوگل به وجود آمد تا بتوان برای هر یک از صفحات امتیازی تعریف کرد و بتوان در زمان هایی که کاربران جستجویی انجام میدهند، گوگل بتواند بر اساس میزان امتیاز هر صفحه نسبت به رتبه بندی اقدام کند.

امتیاز صفحات (page rank) یکی از اصلی ترین الگوریتم های گوگل است که توسط بنیانگذار گوگل Larry page نامگذاری شده است و میتواند به راحتی تخمین دقیقی از کیفیت وبسایت ها بوسیله بررسی نوع، تعداد وکیفیت لینک های داده شده به آن صفحه داشته باشد. فرض کلی در این الگوریتم این است که :

هرچه یک وبسایت ارزشمند تر، با کیفیت تر، قابل اعتماد تر و با محتواتر باشد، لینک های خارجی با کیفیت بیشتر و از وبسایت های مرتبط تر بیشتری به این وبسایت داده خواهد شد.

هرچه میزان لینک های داده شده به وبسایت شما از وبسایت های بزرگ تر ، قابل اعتماد تر و معروف تر باشد ، وبسایت شما توسط گوگل امتیاز صفحه (page rank) بالاتری دریافت خواهد داشت.

درباره الگوریتم رنک برین و روش های بررسی و تاریخچه آن در وبسایت سوییت وب مقاله ای با همین نام به زودی منتشر خواهد شد.

اهمیت محتوا در سئو چیست ؟

لینک ها کاربران را به وبسایت شما ارسال میکنند ولی اگر محتوای مفید در وبسایت شما نباشد، آنگاه لینک ها به تنهایی فایده ای نخواهند داشت. باید در پس یک لینک محتوای مناسبی هم وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که محتوا صرفاً رشته از کلمات و لغات نیست. بلکه محتوا هرگونه اطلاعاتی است که کاربر میتواند از آن استفاده کند. محتوا میتواند نوشته، ویدیو، فایل عکس و هر گونه اطلاعات مورد نیاز کاربران باشد. همانطور که قبلاً نیز گفته ایم، موتور های جستجو ماشین های یافتن جواب ها هستند. بهترین جوابی که موتور های جستجو میتوانند به کاربران خود ارائه کنند همین محتوا است که در وبسایت شما وجود دارد.

هر باری که کاربری واژه ای را در گوگل جستجو میکند، هزاران وبسایت از دید گوگل برای ارائه به کاربر مناسب هستند. حال سؤال اینجاست که گوگل چگونه متوجه میشود که کدام وبسایت به نیاز کاربر نزدیک تر است؟ به زبان دیگر، آیا وبسایتی که گوگل در حال ارائه به کاربران است میتواند نیاز های کاربر را برآورده کند ؟

از آنجایی که رضایت کاربر معیار سنجش کیفیت محتواست، برای حجم محتوا محدودیت یا قانونی وجود ندارد. محتوا میتواند بلند یا کوتاه باشد، سیاه و سفید و یا رنگی باشد ولی باز هم بتواند نیاز کاربر را برآورده کند. قانون خاصی وجود ندارد که چه کلماتی در هدر وبسایت خود قرار دهید یا چه اطلاعاتی در محتوا بگنجانید. ولی به طور حتم میتوان گفت محتوای مناسب محتوایی است که بتواند کاربر را راضی کند و او را مدتی منطقی در وبسایت شما سرگرم کند.

با این که امروزه هزاران علامت برای گوگل وجود دارد که نشان دهد که وبسایت کیفیت مناسبی دارد ، ولی با این حال سه عامل اصلی هنوز همچنان در صدر این عوامل هستند : اول تعداد و کیفیت لینک های داده به وبسایت شما ؛ دوم محتوای صفحه شما و سوم الگوریتمی به نام رنک برین (Rank brain) .

الگوریتم Rankbrain / رنک برین در گوگل چیست ؟

رنک برین الگوریتم یادگیری ماشین (machine learning) است که قسمتی از هسته الگوریتم گوگل را تشکیل میدهد. یادگیری ماشین که به آن ماشین لرنینگ هم گفته میشود، به کامپیوتر ها کمک میکند پیش بینی های درستی از آینده اتفاقات با در نظر گرفتن گذشته عوامل داشته باشند. به زبان دیگر، ماشین لرنینگ همیشه در حال آموزش کامپیوتر هاست تا بتوانند پیش بینی های درستی از موضوعات داشته باشند و به همین دلیل هم جستجو ها هر روز در حال پیشرفت است.

برای مثال از عملکر رنک برین (Rankbrain) اگر این الگوریتم تشخیص دهد که یک url که بر اساس رنکینگ گوگل ربطی به جستجوی واژه ای خاص برای کاربران ندارد ولی با این حال توانسته است رضایت کاربر زیادی را به خود جلب کند، آنگاه رنکینگ گوگل برای آن url برای آن واژه خاص را بهبود می بخشد و آن را در مقام های بالاتری قرار میدهد.

رنک برین (rankbrain) به زبان ساده بر اساس میزان رضایت کاربر کار میکند. هرچه کاربر راضی تر از محتوای شما باشد، رنک برین (rankbrain) نیز باعث میشود وبسایت شما برای آن واژه در رنک های بالاتری قرار بگیرد.

تقریباً هیچ اطلاعاتی درباره رنک برین (rankbrain) و نحوه عملکرد آن در دست نیست. حتی کارمندان گوگل نیز نمیدانند که رنک برین (rankbrain) چیست و چگونه کار میکند . تنها چیزی که در این باره میدانیم این است که به گفته گوگل

رنک برین سومین عامل مهم تاثیر گذار در رتبه بندی های گوگل از بین بیش از دویست عامل تاثیرگذار است.

اهمیت رنک برین (rankbrain) در سئو چیست ؟

استفاده رنک برین در جستجوهای گوگل نزدیک به 15% از کل نتایج را تحت تاثیر خود قرار میدهد ولی از آنجایی که استفاده گوگل از رنک برین (rankbrain)هر روز در حال بیشتر شدن است و گوگل برای بهبود نتایج جستجو شده بر اساس نیاز کاربران از آن بیشتر استفاده میکند بدیهی است که میزان استفاده از آن توسط گوگل به زودی بیشتر خواهد شد. از طرف دیگر طبیعی است اگر فرض کنیم که اگر وبسایت شما نظراتی کاربران را تامین کند، نظر رنک برین (rankbrain)را نیز تأمین خواهد کرد.

ضریب سرگرمی کاربر (engagement metrics) : حرکت علت و معلولی، یا اتفاقی همزمان؟

بر اساس رنکینگ گوگل، میزان ضریب سرگرمی کاربر ترکیبی از تاثیرات وبسایت (فاعلی) و تاثیرات کابر (مفعولی) است.

هنگامی که میگوییم اندازه گیری ضریب سرگرمی کاربر، منظور میزان درگیری و مشغولیت کاربر با داده هایی است که کاربر از وبسات شما دریافت می کند که بر اساس موارد زیر بررسی و تحلیل و بررسی می شود:

آزمایش ها و بررسی های فراوانی که بر روی این موضوع انجام شده است نشان میدهد که رنکینگ بالاتر با ضریب سرگرمی کاربری نسبت مستقیم دارد. حال سوال فاعل و مفعولی اینجا مطرح میشود که آیا وبسایت ها رنک بالاتری دارند چون سرگرمی بهتری هستند یا سرگرمی بهتری هستند چون رنکینگ بالاتری دارند ؟

نظر گوگل درباره ضریب سرگرمی کاربران:

گوگل با این که هیچگاه نظر مستقیمی در این باره ارائه نکرده است ، ولی به روشنی اعلام کرده است که "از کلیک های کاربران برای بهینه سازی نتایج صفحه جستجو استفاده میکند".

بنا بر اظهار نظر رییس اسبق کیفیت جستجوی گوگل ، آقای UDI MANBER :

رنکینگ وبسایت ها تحت تاثیر داده های کلیک های کاربران است. اگر ما متوجه شویم که برای یک واژه خاص 80% کاربران بر روی لینک شماره دوم کلیک میکندد و 10% بر روی لینک شماره یک ، آنگاه جایگاه لینک شماره یک و دو را با هم عوض میکنیم.

نظر دیگری از سوی مهندس سابق گوگل EDMOND LAU نیز که میگوید :

کاملاً محرز است که هر موتور جستجو بر اساس کلیک هایی که از کاربران خود دریافت میکند رفتار آنها را بررسی و نتایج را بر آن اساس تنظیم مینماید تا نتایج بهتری به کاربران خود ارائه کند. با این حال، مسئله این است که این داده ها چگونه استفاده میشوند و اهمیت هرکدام از داده ها در این زمینه چیست.

از آنجایی که گوگل نیازمند آن است که نتایج جستجو را دائماً بهبود بخشد، به نظر میرسد که میزان ضریب سرگرمی کاربر بیشتر از یک فاکتور غیر مستقیم و کم اهمّیت باشد. بلکه به نظر می آید رفتار کاربر و سرگرمی او با وبسایت یک ظریب مستقیم و اصلی در پیش بینی رفتار های گوگل است.

نتایج آزمایشات درباره ضریب سرگرمی کاربران:

بررسی های مختلفی بر روی این موضوع انجام گرفته است که نشان میدهد گوگل ترتیب نتایج SERP را با توجه به رفتار کاربران و میزان کاربران سرگرمی با وبسایت ها تغییر میدهد.

از آنجایی که میزان سرگرمی کاربران با وبسایت(user engagement) بر نتایج رتبه بندی های گوگل تأثیر مثبت دارد و مقام وبسایت ها را بهبود می بخشد، بهتر آن است وبمسترها وبسایت های خود را برای سرگرمی بیشتر کاربران و زمان بیشتر آنها در وبسایت طراحی و اجرا کنند تا بهترین نتایج را در گوگل به دست آورند. توجه داشته باشید که ضریب سرگرمی کاربر (user engagement) از اهمیت محتوایی که باید در وبسایت خود ارائه کنید کم نمی کند، بلکه در مقایسه با رقبا صرفاً شما را در مقام های بهتری قرار میدهد. بنابراین فرض، اگر پس از ایجاد تغییرات در طراحی و عوامل سرگرمی در وبسایت خود در بک لینک های دریافت شده از دیگر وبسایتهای خارجی و یا رفتار کاربران بهبودی مشاهده نکردید به این معناست که ضریب سرگرمی طراحی شده توسط شما کارآ نبوده و کاربران شما وبسایت های دیگر که احتمالاً رقیب شما نیز هستند را بیشتر پسندیده اند.

توجه داشته باشید که با این که ضریب سرگرمی کاربر (user engagement) اهمیت بالایی دارد ولی مهمترین فاکتور برای تصمیمات گوگل تلقی نمیشود. گوگل ابتدا لینک های داده شده و سپس محتوا را بررسی میکند و سپس برای اطمینان از تصمیم خود ضریب سرگرمی کاربر را در نظر میگیرد تا اگر برخلاف تصمیم کاربران کاری انجام داده است آن را اصلاح کند.

انقلاب نتایج جستجو :

روزگاری که موتور های جستجو به پیشرفتگی امروزه نبودند، از واژه "ده لینک آبی" به عنوان صفحه ارائه دهنده نتایج گوگل که به آن serps گفته میشود نام می بردند. هنگامی که کاربرای واژه ای را در گوگل جستجو میکرد ، گوگل ده لینک را به کاربر پیشنهاد میکرد که همگی فرمت یکسانی داشتند.


در آن زمانها به دست آورن مقام اول برای واژه ای خاص مهمترین آرزوی هر سئو کار و صاحب وبسایتی بود. تا آن زمان محل دیگری برای رقابت در مورد سئو در گوگل وجود نداشت تا این که گوگل نوآوری های بیشتری در این زمینه انجام داد و قسمتهایی به نام امکانات Serp (به انگلیسی serp features) به نتایج جستجو اضافه کرد. تعدادی از این امکانات serp به شرح زیر است :

حتی زمانی کوتاه گوگل از "نتایج خالی (zero-result serps) " استفاده کرد که در آن حالت تنها با استفاده از پنل اطلاعات بیشتر، تنها یک نتیجه را به کابران خود ارائه میکرد ، سپس کاربر میتوانست با فشردن "view more" نتایج بیشتری را ببیند. ولی این نتایج در صفحه اول serp به کاربر ارائه نمیشدند.

اجرای این طرح توسط گوگل باعث دو نگرانی هم در کاربران و هم در گوگل میشد . نگرانی اول این بود که بسیاری از نتایج ارگانیک که در گوگل اتفاق می افتادند ارزش خود را به کلی از دست میدادند و به شدت از میزان کاربران آنها کم میشد، و دوم این که کاربران بسیار کمی بر روی لینک "view more" کلیک میکردند و حجم بسیاری از ترافیک دریافتی از گوگل از بین می رفت.

چرا گوگل در تلاش برای اضافه کردن امکانات Serp یا (serp features) است ؟ دلیل آن که گوگل در تلاش اضافه کردن امکانات serp (serp features) است به تجربه رفتاری که از کاربران دیده میشود باز میگردد. رفتار کاربران نشان میدهد که کاربرانی برای بعضی واژگان بیشتر بر روی تصویر کلیک میکند تا بر روی وبسایت ها، لینک ها و متن ها. اگر به صفحه serps نیز توجه کنید گوگل در تلاش است تا هرآنچه کاربران به آن نیاز دارند را به کاربرارائه نماید.

قصد کاربر فیچر های احتمالی
اطلاعات Featured Snippet
اطلاعاتی با یک جواب مشخص نمودار / جواب مشخص
Local Map Pack
Transactional Shopping

درباره قصد کاربران در فصل سوم بیشتر صحبت میکنیم، ولی اکنون توجه به این نکته داشته باشید که کاربران میتوانند نتایج مورد نیاز خود را در شکل های مختلفی از گوگل دریافت کنند و ساختاری که شما در وبسایت خود ارائه میکنید میتواند به شکلی که گوگل وبسایت شما را در نتایج serps نشان میدهد تاثیر بگذارد.

جستجو محلی

منظور از جستجوی محلی، جستجو توسط کاربرانی در نزدیکی کسب و کار شماست که در گوگل آن را به ثبت رسانده اید. برای مثال اگر شما واژه "پیتزا" یا "رستوران" را در گوگل جستجو کنید آنگاه گوگل رستوران هایی که در نزدیکی شما هستند را به شما معرفی مینماید.

گوگل محلی که شما جستجوی خود را از آنجا انجام میدهید را نیز برای نتایج جستجویی که به شما ارائه میکند در نظر میگیرد و در صورت امکان کسب و کار های نزدیک شما که به واژگان مورد جستجوی شما مربوط هستند را نیز به شما در قالب اسنیپت های ویژه ارائه میکند.

اگر بر روی سئو محلی کار میکنید و در تلاش هستید تا با سئو مشتریانی از نزدیکی کسب و کار خود جذب نمایید و آدرسی دارید که مشتریان به شما مراجعه کنند (مانند دندانپزشک) و یا حضوراً به محل مشتری می روید (مانند لوله کشها)، ابتدا باید مالکیت کسب و کار خود را از گوگل درخواست کنید.

اگر کسب و کار شما در وبسایت هایی مانند پارس لیست که از سئو مناسبی برخوردار هستند ثبت شده اند، میتوانید با درخواست مالکیت آنها گامی بزرگ در معرفی کسب و کار خود در فضای اینترنتی بردارید.

هنگامی که گوگل جستجوی بر اساس حوزه های جفغرافیایی را بررسی میکند ، از سه فاکتور برای تعیین رتبه بندی وبسایت استفاده میکند :

میزان مرتبط بودن واژه

میزان ارتباط نشان میدهد که در جریان جستجوی یک واژه توسط کاربر در گوگل، میزان مرتبط بودن آن کسب و کار به واژه جستجو شده چقدر است. برای اطمینان از این که گوگل کسب و کار شما را به کاربران نزدیک که نیاز به خدمات شما دارند معرفی میکند یا خیر، باید مطمئن شوید که توضیحات نوشته شده درباره کسب و کار شما کامل، دقیق و به روز است.

فاصله :

گوگل برای سرویس بهتر به کسب و کار شما از موقعیت مکانی کسب و کار شما استفاده میکند. نتایج جستجوی گوگل به دقت مکان کاربر را بررسی میکنند و کسب و کار های نزدیک به کاربر را به او معرفی مینمایند.نتایج جستجوی ارگانیک و وبسایت هایی که موقعیت کسب و کار خود را به گوگل معرفی نکرده ایند نیز در این جستجوها به کاربر معرفی میشوند و از موقعیت مکانی کاربر تاثیر میگیرند ولی نه به اندازه کسب و کارهایی که در گوگل معرفی شده اند و موقعیت جغرافیایی تعریف شده در گوگل دارند.

اهمیت و معروفیت کسب و کار:

برای ارائه نتایج بهتر به کاربران، گوگل در تلاش است تا کسب و کارهایی که در دنیای واقعی معروف و پرطرفدار هستند را به کاربران خود معرفی کند. بر همین اساس گوگل در تلاش است تا اطلاعاتی واقعی از نظرات کاربران درباره کسب و کار ها در دنیای واقعی به دست آورد، مانند :

نظرات کاربران :

تعداد نظراتی که یک کسب و کار در گوگل از مشتریان خود دریافت میکند و مثبت و منفی بودن این نظرات در رتبه بندی کسب و کار ها در گوگل و پیشنهاد آنها به کاربران تاثیر دارد.

اعتبار در دیگر وبسایت ها :

گوگل با استفاده از تگ های مختلف از وبسایت های نظر سنجی میخواید کیفیت کسب و کار ها را بررسی کنند و نتایج آن ها را با گوگل به اشتراک بگذارند. برای مثال اگر واژه "مستوران" که نام رستورانی در نیاوران است را در گوگل سرچ کنید ، در قسمت اسنیپت های ویژه متوجه میشوید که گوگل امتیاز این کسب و کار را از وبسایت هایی مانند پارس لیست به دست می آورد و آن را به کاربران نمایش میدهد.

رتبه بندی کسب و کار ها بر اساس حوزه جغرافیایی (local ranking) از تعداد نظرات کاربران و مثبت یا منفی بودن نظرات کاربران به شدت تاثیر می پذیرد. گوگل از منابع مختلفی داده هایی از کسب و کارها را جمع آوری کرده و فهرست خود را همیشه به روز رسانی میکند تا هم تعداد کسب و کارهای ثبت شده خود را افزایش دهد و اطلاعات تکمیل تری برای ارائه به کاربر به دست آورد، هم این که بتواند رتبه بندی بهتری از کسب و کارها داشته باشد. هنگامی که گوگل از چند منبع مختلف کسب و کاری را پیدا میکند که همگی نظر مثبتی از یک کسب و کار دارند، آنگاه با اعتماد به نفس بیشتری به کاربران آن کسب و کار را ارائه می نماید. گوگل همچنین از منابع دیگری مانند لینک ها و مقالات نیز ارزش کسب و کار ها و اهمیت آنها را شناسایی میکند که در مقاله های بعدی به جزییات آن خواهیم پرداخت.

میزان اهمیت و اعتبار یک کسب و کار در گوگل را اینجا بررسی کنید.

رتبه بندی ارگانیک (Organic ranking):

از آنجایی که گوگل امتیاز وبسایت ها را رتبه بندی های آنه در نظر میگرد ، Best practice های سئو بر روی local seo نیز قابل اجراست.

در فصل سوم Best practice هایی که بر روی صفحه یا اصطلاحا ً on-page اعمال میشوند را برای شما توضیح میدهیم تا بتوانید از آنها برای طراحی وبسایت های خود استفاده کنید تا هم گوگل و هم کاربران وبسایت شما بتوانند درک مناسبی از محتوا و ارزش وبسایت شما داشته باشند.

ضریب سرگرمی کاربر با وبسای های کسب و کارهای نزدیک (User Local Engaement) :

هرچند گوگل چندان صحبتی در این باره به میان نیاورده است، ولی تاثیر ضریب سرگرمی کاربر همه روزه در تصمیمات گوگل در حال افزایش است. گوگل با اضافه کردن توانایی های جدید به Serp یا همان صفحات نتایج جستجوی خود همه روزه در حال دادن اطلاعات بیشتر از دنیای واقعی به کاربران خود است. اطلاعات دنیای واقعی شامل مواردی همچون مدت زمان ماندن کاربران در وبسایت هدف و ...

در همین راستا گوگل هم اکنون به کاربران خود اجازه میدهد تا از طریق گوگل مستقیماً از صاحبین کسب و کار ها سوال بپرسند و جواب آن سوال ها را دریافت کنند.

بی شک امروزه تلاش گوگل در به کارگیری داده ها از دنیای واقعی است و در تلاش است تا با استفاده از داده های واقعی روش های جستجوی خود را بهبود بخشد. در گذشته گوگل این کار را تنها بر اساس تعداد لینک ها و داده های مجازی انجام میداد که قابل دستکاری توسط سودجویان بود ولی امروزه با بررسی داده هایی که از رفتار های کاربران در گوگل به دست می آورد بسیار در زمینه داده ها قدرتمند عمل میکند.

از آنجایی که گوگل در تلاش برای بهبود همه روزه نتایج خود است، بدیهی است که از داده های میزان سرگرمی کاربر برای تعیین میزان ارتباط نتایج کسب و کار های نزدیک با کاربر استفاده کند تا میزان کیفیت و ارزشمندی هر کسب و کار را تخمین بزند.

توجه داشته باشید برای آنکه در سئو بر اساس نتایج گوگل به رتبه های مناسبی دست پیدا کنید لازم نیست تا از تمامی جزییات الگوریتم های گوگل مطلع باشید، بلکه باید دانش ابتدایی ولی کافی از اصول و چگونگی یافتن وبسایت ها توسط گوگل، پالایش، تحلیل و رتبه بندی های گوگل از وبسایت ها به دست آوردی که در مقاله های وبسایت سوییت وب به رایگان به آن دسترسی دارید.

حال به فصل سوم :واژه های مورد استفاده در سئو می رویم تا جزییاتی بیشتر از سئو را با هم مطرح کنیم.

تماس با ما



SweetWeb.Ir@Gmail.com



22793514


تهران پاسداران دولت رحمانی غفاری بن بست تفضلی پلاک 7



خانه

درباره ما

وبلاگ

قیمتها

تیم ما

نمونه کار ها

شبکه های اجتماعی




All Rights reserved for SweetWEB.ir