96/12/01


مقاله شماره 2

آموزش سئو برای تازه کارها: فصل اول: سئو چیست و اهمیت آن چیست؟



سئو مقدماتی  | آموزش سئو  | اخبار

در بهار سال 1396 با مطالعه منابع مختلفی در تلاش بودیم تا راهنمای جامع و مناسب برای مطالعه سئو ایجاد کنیم که نتیجه آن این نوشتار پنج فصلی برای آموزش سئو به تازه کار هاست و امروز خوشحالیم که این نوشتار را در اختیار خوانندگان فارسی زبان قرار دهیم.

شایان ذکر است که این مقاله برای تمامی فعالان سئو طراحی و نوشته شده است و میتوانید از هر سطح دانشی که در زمینه سئو برخوردار هستید از این مقاله استفاده کنید.

اگر از قبل مطالعاتی در باره سئو دارید و میدانید سئو چیست میتوانید در این لحظه به فصل دوم بروید و مطلب را از آنجا ادامه دهید. هرچند مطالعه این فصل برای یاد آوری و سازماندهی دانسته های شما نیز مناسب است.

برای دوستانی که اطلاع چندانی از سئو ندارند و در این مسیر نو آموز هستند ، این فصل اصول اولیه سئو را برای شما توضیح میدهد و به شما کمک میکند دید کاملی از اتفاقات و اصول صحیح سئو داشته باشید.

بی مقدمه بیشتر به سراغ فصل اول میرویم.

سئو چیست و اهمیت آن چیست ؟

سئو به معنای بهینه سازی کیفیت و کمیت ترافیک ورودی به وبسایت و قرار دادن برند و کالای شما در معرض دید کاربران بدون استفاده از روش های تبلیغات پولی و غیر پولی است.

سئو به دو روش اصلی انجام میشود، روش های سئو کلاه سفید و روش های سئو کلاه سیاه . هر دو روش یک هدف را دنبال میکنند و آن هم به دست آوردن مقام های بهتر در جستجوهای گوگل برای واژگانی خاص است. ولی همانطور که از نامشان پیداست، سئو کلاه سیاه شامل روش های غیرقانونی و گول زدن موتور جستجو و سئو کلاه سفید شامل روش های قانونی برای سئو بهتر است. ما در این وبسایت به تشریح روش های کلاه سفید میپردازیم و در تلاش هستیم به کاربران خود آموزش دهیم چگونه با استفاده از روش های درست و قانونی به مقام های بالای گوگل برسند.

علیرغم تصور عمومی، سئو بیشتر در باره رفتار های کاربران است تا درباره عملکرد موتورهای جستجو. سئو به معنای درک بهتر از رفتار کاربران و نیاز های آنان، سوالات آنان، جواب ها و فرمت داده هایی است که کاربران به دنبال آن هستند. دانستن و تحلیل اطلاعات و استفاده از آنها میتواند به شما در به دست آوردن کاربرانی/مشتریانی با کیفیت و ارزشمند بسیار کمک کند.

عملیات سئو در هر وبسایت بر پایه دو عمل استوار است، اول شناسایی نیازهای کاربران جستجوگر و دوم قراردادن آن اطلاعات به شکلی که برای کاربر وبرای موتور های جستجو قابل فهم و استفاده باشد. ما در این پنج نوشتار این دو قسمت را به طور کامل توضیح میدهیم.

اصول پایه موتورهای جستجو:

موتورهای جستجو ماشین های یافتن جواب های مورد نیاز کاربران خود هستند. آنها روزانه میلیاردها وبسایت و محتویات آنهارا پالایش میکنند و هزاران عامل را مد نظر قرار میدهند تا مشخص کنند کدام محتوای وبسایت بیشتر و بهتر به پرسش مورد نظر کاربر پاسخ میدهد.

موتورهای جستجو همه چیز را با بررسی و فهرست بندی تمام مطالب موجود در اینترنت مانند صفحات وب، pdf، تصاویر، فیلم ها، و غیره از طریق یک فرآیند شناخته شده به عنوان خزش و فهرست بندی (crawling and indexing) انجام می دهند. درباره خزش و فهرست بندی به صورت کامل در فصل دوم: خزش، رتبه بندی و رنکینگ در سئو که پس از این فصل قرار گرفته است توضیح خواهیم داد.

نتایج "ارگانیک" در موتور های جستجو چیست؟

نتایج ارگانیک در موتورهای جستجو نتایجی هستند گوگل بر اساس تحلیل خود از وبسایت های مختلف آنها را بهترین جواب برای پرسش کاربران تشخیص داده است و وبمستر های و صاحبین وبسایت ها برای آنکه در این فهرست نتایج موتورهای جستجو قرار بگیریند پولی به گوگل پرداخت نمی کنند بلکه محتوای خود را بهبود میبخشند. با بهبود سئو وبسایت خود همه در تلاش هستند تا جایی در این نتایج برای خود ایجاد کنند.

در گذشته این فهرست شامل تعداد ده لینک آبی رنگ در صفحه اول گوگل بود. امروز نتیجه جستجوی انجام شده در گوگل در یکه صفحه ( که به آن SERP گفته میشود) بسیار بیشتر از آن ده لینک ساده است و شاهد ترکیبی از تبلیغات دینامیک و لینک های هوشمند ( که به آنها “SERP features” گفته میشود ) هستیم که پیش از این گوگل تا این حد آنها را در معرض دید کاربران خود قرار نداده بود.

یکی از این موارد که در این صفحه اول نتایج گوگل به چشم میخورد اسنیپت های ویژه (featured snippets) هستند که از میان آنها میتوان به مواردی همچون " کادر جواب کوتاه"، "سولاتی شبیه از دیگر کاربران" و "تصاویر" اشاره کرد که نمونه هایی از اسنیپت های ویژه هستند. در ادامه این روند، به زودی شاهد ورود اسنیپت های جدیدتری بر اساس نیازمندی های کاربران در صفحات گوگل خواهیم بود.

برای مثال اگر واژه "هوای تهران" را در گوگل وارد کنید، آنگاه پیش بینی هوای تهران در یکی از اسنیپت هایی که در بالا توضیح دادیم ظاهر میشود و البته نه به صورت یک لینک به وبسایت های هواشناسی بلکه به صورت یک اسنیپت با جوابی کوتاه که دمای هوای تهران را گزارش میکند.

حال اگر همین جستجو را برای واژه "پیتزا تهران" جستجو کنید، می بینید که در اسنیپت های نامبرده، آدرسی از رستورانهای تهران که پیتزا را در منوی خود دارند و به موقیع مکانی شما نزدیک هستند به شما پیشنهاد میشوند.

به خاطر داشته باشید که موتورهای جستجو درآمدی بر اساس تبلیغات دارند. هدف نهایی آنها این است که نتایج مورد نظر کاربران را به خوبی برای آنها جستجو کرده و در اختیارشان قراردهند تا باز هم کاربران از آن موتور جستجو برای پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز خود استفاده کنند و بیشتر در صفحات Serp باقی بمانند.

بخشهایی از اطلاعاتی که گوگل در serp به کاربران خود نمایش میدهد بر اساس جستجوی ارگانیک هستند و میتوان با سئوی مناسب به این اسنیپت ها راه پیدا کرد. این موارد شامل اسنیپت های ویژه و "سوالهای شبیه از دیگر کاربران" نیز میشود .

شایان ذکر است که در این میان اسنیپت هایی نیز وجود دارند که اطلاعات موجود در آنها از وبسایت هایی که گوگل صلاح میدان جمع آوری و نمایش داده میشوند. از این وبسایت هایی که گوگل از آنها این اطلاعات را جمع آوری میکند میتوان به ویکیپدیا و IMDB اشاره کرد. این اسنیپت ها با این که جزو تبلیغات پولی به حساب نمی آیند ولی نمیتوان بوسیله سئو به آنها راه پیدا کرد و دسترسی به آنها با تکنیک های سئو غیر ممکن خواهد بود .

اهمیت سئو در چیست؟

با این که تبلیغات، شبکه های اجتماعی و دیگر راه کارهای اینترنت میتوانند ترافیک به وبسایت ها بیاورند، ولی مهمترین و بزرگترین قسمت از ترافیک اینترنتی در موتورهای جستجو و از همه بیشتر در گوگل اتفاق می افتد.

نتایج جستجوهای ارگانیک بیشترین سهم از شارش ترافیک اینترنت را به خود اختصاص میدهند. برای کاربران حرفه ای، پرتلاش و پرجستجو گوگل همیشه نتایج بهتری به همراه دارد تا اینستاگرام و یا شبکه های اجتماعی دیگری مانند فیسبوک و کلیک بیشتری هم نسبت به تمام شبکه های اجتماعی که با لینک های تبلیغاتی از وبسمتر ها هزینه دریافت میکنند. برای مثال در کشور آمریکا، میزان کلیک کاربران بر روی لینک های تبلیغاتی تنها 3 درصد بوده است.

به عنوان یک تخمین عمومی وبسایت هایی که بر روی سئو کار میکنند 20 برابر کلیک بیشتری نسبت به لینک های تبلیغاتی در گوگل دریافت میکنند .

سئو تنها روش بازاریابی دیجیتالی است که اگر به درستی انجام پذیرد، میتواند در درازمدت سود بسیاری به شکل ترافیک کاربران به وبسایت شما برساند. اگر بتوانید مطلبی مفید در اینترنت تولید کنید و آن را به کمک سئو در نتایج گوگل به کاربران هدف خود نشان دهید، آنگاه به مرور زمان کاربرانی که به وبسایت شما می آیند به صورت تصاعدی رشد کرده و هر روز شاهد رشد بیشتر تعداد کاربرانی که وبسایت شما می آیند خواهید بود. در حالی که برای تبلیغات کلیکی (PPC) این گونه نیست و با قطع کردن هزینه تبلیغات تمامی کاربرانی که به وبسایت شما می آیند در یک لحظه متوقف میشوند. انگار نه انگار.

موتور های جستجو هر روز هوشمند تر میشوند ولی برای نتایج بهتر همچنان به کمک وبمستر ها نیاز دارند.

بهینه سازی وبسایت شما با تکنیک های سئو، اطلاعات بهتر و دقیق تری را به موتور جستجوی گوگل منتقل میکند و به گوگل کمک خواهد کرد تا درک بهتری از وبسایت شما داشته باشد و وبسایت شما را بهتر رتبه بندی و شناسایی کرده و به کاربران ارائه کند.

آیا باید برای سئو متخصص استخدام کنیم؟

با در نظر گرفتن سرعت اینترنتی که به آن دسترسی دارید، اراده و جدّیت شما برای آموزش و میزان پیچیدگی یا سادگی وبسایتی که بر روی آن فعالیت میکنید، میتوانید تکینک های ساده سئو را خودتان برای وبسایتتان به کار ببندید یا ممکن است فکر کنید انجام این امور توسط یک پیمانکار مناسب و حرفه ای کار بهتری است. در هر دو صورت انتخاب شما درست است . فراموش نکنید که سئو هر چه سریعتر انجام شود بهتر است. به دست شما یا به دست پیمانکار شما.

لطفاً به این نکته توجه داشته باشید شرکت های مختلفی خدمات سئو "ارائه" میکنند ولی صرف ارائه کردن به معنای "کیفیت" نیست. انتخاب یک پیمانکار سئو یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین تصمیم هاست چون میتواند جلوی مقدار زیادی از ضرر شما را از بابت زمان و هزینه بگیرد. مهمتری ضرری که ممکن است از یک پیمانکار بی کیفیت سئو ببینید پنالتی شدن از طرف گوگل و دیگر موتور های جستجو است. سئو اشتباه و کلاه سیاه به وبسایت شما در دیدگاه گوگل خسارات جبران ناپذیری وارد میکند که در مقاله های بعدی به توضیح آن خواهیم پرداخت.

سئو کلاه سفید / سئو کلاه سیاه

"سئو کلاه سفید" به مجموعه از تکنیک ها، عملیات و استراتژی هایی گفته میشود که از دید موتور های جستجو قانونی و سازنده هستند و هدف این تکنیک ها ارائه محتوای سالم تر و دقیق تر به موتور های جستجو و به کاربران است.

"سئو کلاه سیاه" به تکنیک هایی گفته میشود که هدف آن گول زدن و گمراه کردن موتور جستجو است .

با این که "سئو کلاه سیاه" میتواند در کوتاه مدت به نتایجی به ظاهر جذاب و موفقیت آمیز نیز دست پیدا کند ولی استفاده از تکنیک های کلاه سیاه، وبسایت شما را به شدت در معرض نابودی قرار میدهد. اگر هر یک از موتور های جستجو تکنیک های شما را به عنوان کلاه سیاه شناسایی کنند، وبسایت شما در آن موتور جتسجو برای همیشه پنالتی شده و در رتبه بندی های موتور جستجو به پایین ترین درجه ممکن تنزل پیدا میکند، ... این یعنی از بین رفتن وبسایت برای همیشه . تأکید میکنم: "همیشه".

وبسایت هایی که پنالتی میشوند برای همیشه کسب و کار خود را از دست میدهند .

موتورهای جستجو و سئو کاران هردو اهداف مشترک دارند.

موتورهای جستجو و فعالان سئو هردو یک هدف را دنبال میکنند و آن هم "ارائه محتوای ارزشمند است". یکی از اهداف موتور های جستجو کمک به وبسایت هایی است که سئو را با استاندارد مناسب اجرا میکنند و در این زمینه تمامی تلاش خود را انجام میدهند تا از تلاش های سئو کاران کلاه سفید حمایت کنند. در این زمینه در دنیا شرکت هایی مانند Unbounce و MNsearch همیشه در تلاش برای جذب مهندسین موتورهای جستجو هستند تا با جمع آوری اطلاعات مناسب درگاهی باشند برای ارائه محتوای بهتر وبمستر ها به کاربران.

در راستای این هدف، گوگل بوسیله سرویس Google Search Console و مشاوره هایی که به صورت فیزیکی در ساعات ادارای ارائه میکند به وبمسترها در زمینه توسعه وبسایتهایی با کیفیت سئو بالا کمک میکند. شایان ذکر است که بینگ مایکروسافت که سومین موتور جستجوی بزرگ در جهان است سرویس وبمستر فروم خود را در سال 2014 متوقف کرده است .

با این که جزییات سئو در موتور های جستجو با یکدیگر متفاوت ولی اصول سئو در تمامی موتور های جستجو یکسان است : "موتور جستجو را گول نزنید، بلکه سعی کنید با تولید محتوای مناسب برای کاربران ترافیک بهتری برای وبسایت خود جذب کنید". به همین سادگی.

راهنمای کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console):

اصول پایه :

به این فکر کنید که چه چیزی وبسایت شما را منحصر به فرد ، ارزشمند و سرگرم کننده برای کاربر میکند?

برای سئو بهتر از این موارد دوری کنید:

متن کامل آموزش راهنمای google webmaster را اینجا مطالعه کنید .

راهنمای معرفی یک مغازه بر روی وبسایت گوگل

اصول اولیه :

نباید ها

تأمین نیازهای کاربران در سئو

درک و تأمین نیاز کاربران یکی از حیاتی ترین اقدامات در سئو است. هنگامی که کاربری برای یک واژه جستجو انجام میدهد، نتایجی را به عنوان جواب در ذهن دارد که به دنبال آن است. اگر کاربر در گوگل به دنبال محتوای خاص مانند بلیط یک کنسرت باشد، به محتوای مورد نیاز او "قصد کاربر" گفته میشود .

اگر کاربر واژه "بند" را جستجو کند، "قصد" او از این جستجو میتواند "بند تسمه"، " هوروش بند" و یا "طناب" باشد.

هدف شما به عنوان یک سئو کار این است که "قصد کاربر" و شکل مورد نیاز او را به شکلی و فرمتی که نیاز دارد در اختیار او قرار دهید.

انواع "قصد کاربر" در سئو:

قصد های اطلاعاتی : در جستجو اطلاعاتی خاص. مثال : " محمد رضا گلزار چند ساله است ؟ "

قصد های وبسایت یابی : مانند وبسایت پلیس راهور .

قصد های تجاری : با هدف خرید . مثال : قیمت روز خودرو .

برای درک بهتر از قصد کاربران خود میتوانید واژگان مورد جستجوی آنها را در گوگل جستجو کنید. نتایج به دست آمده نشان دهنده " قصد کاربران" است. اگر در نتایج جستجو عکس های مرتبط نمایش داده شده اند می توان فهمید که کاربران برای این واژه عکس نیز جستجو میکنند.

همین طور میتوانید در این بررسی دریابید که رقبای شما برای واژگان جستجو شده چه اطلاعاتی به کاربران ارائه میکنند که در وبسایت شما وجود ندارد. از طرف دیگر چگونه میتوانید راندمان وبسایت خود را بهبود ببخشید و رضایت کاربری بیشتری به دست آورید.

تولید و ارائه محتوای با کیفیت بر روی وبسایت توسط شما کمک شایانی به رتبه بندی بهتر وبسایت شما توسط موتور های جستجو علی الخصوص گوگل میکند و از آن مهمتر دید مناسبی در کاربرانی ایجاد میکند که به دلیل سئوی مناسبی که به کار بسته اید به وبسایت شما آمده اند.

اما پیش از موفقیت در زمینه سئو، باید اهداف وبسایت خود را شناسایی کنید، قشر هدف را بشناسید و استراتژی مناسبی را برای وبسایت خود طراحی کنید که در مقاله های بعدی همگی آن ها را توضیح میدهیم.

هدف کاربران / مشتریان خود را بشناسید

هر وبسایتی منحصر به فرد است و با وبسایت های دیگر فرق دارد و برای شناسایی این تفاوت ها در وبسایت ها باید زمان کافی را به بررسی و تحلیل آنها اختصاص دهید. این شناسایی و تحلیل به شما کمک میکند تا حوزه های سئو که باید در آن فعالیت کنید را شناسایی کنید و ضریب تبدیل کاربران (Conversion Rate) خود را محاسبه نمایید و حداقل هایی که باید در سئو رعایت کنید را یافته و به کار ببندید.

یکی از مهمترین موضوعات در بررسی سئو، تحلیل KPI است. KPI که اختصار Key Primary Indicator است به معنای بررسی "موارد کلیدی کارایی" که به زودی برای مطالعه بیشتر مقاله ای به نام بررسی موارد کلیدی کارایی سئو وبسایت KPI را در آن را نوشته و بر روی وبسایت قرار خواهیم داد.

حال باید بدانیم کدام موارد KPI را برای بررسی سئو وبسایت خود در نظر بگیرید؟ به زبان ساده تر چگونه میزان رشد و پیشرفت سئو خود را اندازه بگیریم؟ این موارد KPI و نتیجه های آن را یادداشت کنید تا با بررسی این یادداشت ها در گذر زمان بتوانید درک مناسبی از از میزان رشد سئو وبسایت خود داشته باشید.

حتی اگر این نوشتن به این سادگی باشد :

برای وبسایت ...............مهمترینKPI های من .......... است .

برای مثال موارد زیر به عنوان KPI های عمومی در وبسایت ها بررسی و تحلیل میشوند :

اگر وبسایت خود را برای گوگل بیزنس معرفی کرده اید موارد عمومی KPI که باید در وبسایت خود به آنها دقت کنید به قرار زیر است :

لطفاً به این موضوع توجه کنید که "میزان ترافیک دریافت شده" و "رتبه بندی بهتر در فهرست گوگل" در این فهرست KPI قرار ندارند. دلیل آن این است که اگر شما نفر اول گوگل برای واژگان هدف خود باشید ولی مشتریان شما اهداف شما را تأمین نکنند، مقام اول ارزشی نخواهد داشت. مهم هدف گذاری وبسایت است و نه مقام اول در گوگل. مقام های بالاتر در گوگل راهی برای رسیدن به اهداف وبسایت است و نه خود هدف .

برای درک بهتر موضوع برای شما اجازه دهید مثالی بزنیم. فرض کنید که شما یک وبسایت فروش کفش در اینترنت هستید و برای واژه کفش در گوگل در مقام اول هستید. مطمئناً شما نمیخواهید که روزانه 2000 نفر به وبسایت شما بیایند ولی هیچ کدام از وبسایت شما کفش خرید نکند، بلکه میخواهید تعدادی فروش در وبسایت داشته باشید. برای مثال 300 نفر کاربر به وبسایت شما بیایند و 30 نفر از آنها از شما خرید داشته باشند .

در این مثال مشخص است که هدف اصلی وبسایت "فروش" است و نه مقام اول گوگل.

این نوشتار به شما کمک میکند که بر اساس داده ها و اطلاعاتی که به دست می آورید تصمیم بگیرید که چه کاری در سئو انجام دهید نه آن که به طور تصادفی تیری در تاریکی بیاندازید و هراز چند گاهی به موفقیتی کوتاه مدت دست پیدا کنید. این نوشتار به شما کمک میکند که در با تلاشی منطقی به اهداف مناسب دست پیدا کنید .

حال که فصل اول را خواندید، اطلاعات عمومی در زمینه سئو را به دست آورده اید. اجازه بدهید با یک فنجان چای به فصل دوم: خزش، رتبه بندی و رنکینگ در سئو برویم و بیشتر در باره سئو با هم صحبت کنیم .

تماس با ما



SweetWeb.Ir@Gmail.com



22793514


تهران پاسداران دولت رحمانی غفاری بن بست تفضلی پلاک 7



خانه

درباره ما

وبلاگ

قیمتها

تیم ما

نمونه کار ها

شبکه های اجتماعی




All Rights reserved for SweetWEB.ir